Samenvatting
Knapzakjes zijn kleine handzame praktijkgidsen over onderwijs aan begaafde leerlingen. Ze gaan uit van de praktijk van alledag. Ze gaan ervan uit dat leraren `gewone mensen zijn, met maar één paar handen, veel goede wil en het lef om het verschil te willen maken voor hun leerlingen. Ze laten je complexe zaken door andere ogen bekijken. Ze helpen je om met behulp van simpele gereedschappen onderwijs aan begaafde leerlingen naar een hoger plan te tillen. In dit tweede deel staat het organiseren van uitdagend onderwijs centraal. Het accent ligt op het verbeteren van het verrijkingsonderwijs. Je gaat zien hoe je door zorgvuldig naar je doelgroep te kijken, al snel kunt herkennen dat niet alle materialen die jij als verrijkingstaken wilt aanbieden ook zonder meer bij de doelgroep passen. Wat kun je dan doen als leerkracht om de leerling zo te begeleiden dat hij een grotere kans heeft de taak te maken zoals jij van hem verwacht? De hulpbronnen in deze Knapzak Praktijkgids helpen je om dat inzicht te verkrijgen. De stappen die je zet bij het schrijven van een groepsplan zet je ook bij het organiseren van uitdagend onderwijs. Het uitgangspunt is dat jij de leerling iets wilt leren.