Samenvatting
Universal Design for Learning is de beste manier om efficiënt aan alle leerlingen les te geven. Maar hoe begin je met UDL? Je hebt het als leerkracht immers al druk genoeg. De antwoorden vind je in dit verhelderende boek van de hand van Loui Lord Nelson, een ervaren leerkracht en gewezen UDL-coördinator. Leerkrachten uit het basis- en secundair onderwijs leren hoe ze de drie kernprincipes van UDL - Betrokkenheid, Representatie en Actie & Expressie - kunnen aanwenden om informatie op verschillende manieren aan te bieden. Zo komen ze met praktische tips, voorbeeldopdrachten, ideeën voor klasactiviteiten en gedetailleerde richtlijnen voor lesplanning, tegemoet aan de leernoden van de meest diverse leerlingen. Jongeren scherpen dankzij UDL hun executieve functievaardigheden aan, zoals het stellen van doelen en het ontwikkelen van strategieën. Ze verwerven meer inzicht, verwerken informatie beter en blijven betrokken bij de les. UDL leert leerlingen doeltreffender communiceren en vaardiger worden op het vlak van zelfregulatie en zelfbeoordeling. Ze leren ook doorzetten en zelfstandiger werken. Via flexibele taken en toetsen op maat tonen leerlingen wat ze kennen en kunnen.