Samenvatting
Schrijven is een belangrijke leerstrategie: door iets op te schrijven wordt de opgeschreven kennis geautomatiseerd. Bij het aanleren van spelling is schrijven ook een goede leerstrategie. Tussen taal en teken behandelt vanuit een praktische invalshoek alle onderwerpen die toekomstige leerkrachten helpen om goed schrijfonderwijs te geven. Dit werkboek bevat werkbladen bij de drie onderdelen die in het bijbehorende theorieboek worden behandeld: achtergrondkennis voor effectief schrijfonderwijs, de belangrijkste schrijfmethodes en de meestgestelde vragen over handschriftonderwijs. De werkbladen zijn gevarieerd en zijn gericht op bewustwording van de eigen ervaringen en het eigen handschrift, observatie in de verschillende jaargroepen en toetsing van kennis over handschriftonderwijs. - Praktisch werkboek dat helpt bij de observatie in de verschillende jaargroepen; - helpt bij de bewustwording van eigen ervaringen en het eigen handschrift; - plaatst schrijfonderwijs in de hedendaagse digitale samenleving. Marion van der Meulen is opgeleid als leraar basisonderwijs. Ook studeerde zij Taal- en Literatuurwetenschap aan de Universiteit van Tilburg. Daarna was ze werkzaam als (concept)ontwikkelaar van educatieve methodes op het gebied van lezen en schrijven. Methodes die zij ontwikkelde zijn onder andere de schrijfmethode Pennenstreken en de leesmethode Estafette editie 3. Lia Hesemans studeerde na de pabo-opleiding Taal- en Literatuurwetenschap aan de Universiteit van Tilburg. Naast haar werk als freelance schrijfdocent en schrijfcoach werkte zij de afgelopen 25 jaar bij diverse educatieve uitgeverijen voor het basisonderwijs als auteur en/of (eind)redacteur aan diverse (taal)methodes. Ook schreef zij het boek Schrijfhulp voor eerstejaars hbo-studenten.