Samenvatting
Schrijven is een belangrijke leerstrategie: door iets op te schrijven wordt de opgeschreven kennis geautomatiseerd. Bij het aanleren van spelling is schrijven ook een goede leerstrategie. Tussen taal en teken behandelt vanuit een praktische invalshoek alle onderwerpen die toekomstige leerkrachten helpen om goed schrijfonderwijs te geven. Dit theorieboek is opgedeeld in drie delen. Het eerste deel biedt studenten de achtergrondkennis die van belang is om goed schrijfonderwijs te geven en hierin keuzes te kunnen maken. Het tweede deel geeft een heldere beschrijving van het schrijfonderwijs in de verschillende jaargroepen, met een duidelijk overzicht van de belangrijkste schrijfmethodes. Het laatste deel gaat in op de meestgestelde vragen over handschriftonderwijs. Het boek is een praktische handreiking voor pabostudenten en -docenten die hun schrijfonderwijs willen afstemmen op schrijven in de digitale samenleving van nu. Naast dit theorieboek is er ook een praktisch werkboek. - Deze uitgave maakt het mogelijk om ook met weinig onderwijstijd de basis voor het vak Schrijven te leggen; - biedt een helder overzicht van de belangrijkste schrijfmethodes; - helpt pabo-docenten die vanuit een ander vak een brug willen slaan naar het handschriftonderwijs. De auteurs Marion van der Meulen is opgeleid als leraar basisonderwijs. Ook studeerde zij Taal- en Literatuurwetenschap aan de Universiteit van Tilburg. Daarna was ze werkzaam als (concept)ontwikkelaar van educatieve methodes op het gebied van lezen en schrijven. Methodes die zij ontwikkelde zijn onder andere de schrijfmethode Pennenstreken en de leesmethode Estafette editie 3. Lia Hesemans studeerde na de pabo-opleiding Taal- en Literatuurwetenschap aan de Universiteit van Tilburg. Naast haar werk als freelance schrijfdocent en schrijfcoach werkte zij de afgelopen 25 jaar bij diverse educatieve uitgeverijen voor het basisonderwijs als auteur en/of (eind)redacteur aan diverse (taal)methodes. Ook schreef zij het boek Schrijfhulp voor eerstejaars hbo-studenten.