Samenvatting
Tijdens zijn stageperiode eind jaren negentig bij NS Verkeersleiding raakte Jeroen Homburg gefascineerd door treinsamenstellingen. Vanuit zijn werkplek in het NS-hoofdkantoor zag hij elke ochtend hoe een bonte stoet nachttreinen (toen onder andere nog de EN Donauwalzer en de Schweiz Express) kwam binnenrijden op Utrecht CS. Bij de auteur kwam de gedachte op hoe mooi het zou zijn deze nachttreinen in model te kunnen samenstellen. Dat was het moment waarop hij begon met verzamelen, waarbij het aspect treinsamenstellingen voor hem zelfs een aparte hobby werd. Tegenwoordig is de auteur als wegverkeersleider werkzaam bij Rijkswaterstaat. Zijn interesse in treinsamenstellingen werd nog versterkt door de vele treinreizen die hij maakte in Oost-Europese landen. Vaak keek hij op toch wel exotische stations zijn ogen uit, want zo'n nachttrein blijft immers een vreemde eend in de bijt. Zo zag hij het kopstation Budapest Keleti meerdere keren gedurende een avond veranderen in een waar walhalla, met een kleurrijke verzameling aan internationale nachttreinen die langs het perron klaar stonden voor vertrek. In West- Europa is de nachttrein helaas een curiositeit geworden, en als ze nog rijden, dan is het qua samenstelling vaak eindheidsworst geworden. Dit in tegenstelling tot Oost-Europa, waar gelukkig nog wel bonte samenstellingen zijn te vinden. In dit boek laat de auteur uitvoerig een aantal bonte nachttreinen de revue passeren en neemt hij u mee in de wondere wereld van treinsamenstellingen.