Samenvatting
Uitgave nu leverbaar met licentie: 9789006859072 Als pedagogisch werker communiceer je de hele dag door met kinderen en jongeren, ouders/verzorgers, collega's, leidinggevenden en anderen die betrokken zijn bij de cliëntgroep. Met elk gedrag dat je vertoont breng je informatie over. Je communiceert bewust en onbewust. Het theorieboek Communicatie PW richt zich op belangrijke aspecten van communicatie, zoals luisteren, gesprekstechnieken, feedback geven en ontvangen, assertiviteit, groepsprocessen en het omgaan met crisissituaties. Ieder onderdeel wordt afgesloten met een begrippenlijst. De inhoud is daarmee geschikt voor mbo-studenten en mensen die zelfstandig meer willen leren over communicatie. Het theorieboek Communicatie PW maakt deel uit van de serie Traject Welzijn. Communicatie PW sluit volledig aan bij de werkprocessen 'Inventariseert behoeften en wensen van het kind', 'Bereidt de uitvoering van activiteiten voor', 'Richt ruimten in ter voorbereiding op activiteiten', Stimuleert de ontwikkeling door het aanbieden van activiteiten'', Ondersteunt bij verzorgende taken', 'Zorgt voor een veilig pedagogisch klimaat' en 'Evalueert de werkzaamheden' uit het kwalificatiedossier Pedagogisch Werk. Bij dit theorieboek behoort het werkboek Communicatie PW uit de serie Traject Welzijn. Pedagogisch werkers werken in de kinderopvang, het onderwijs of in een combinatievorm van beide. De student kan kiezen voor het profiel pedagogisch medewerker kinderopvang, gespecialiseerd medewerker kinderopvang of onderwijsassistent. Over Traject Welzijn De serie Traject Welzijn biedt lesmateriaal op mbo-niveau is en is bestemd voor de opleidingen Pedagogisch werk, Maatschappelijke Zorg en Sociaal werk. Het materiaal sluit volledig aan bij de eisen van de nieuwe kwalificatiedossiers. Traject Welzijn is ontwikkeld op basis van leerstijlen en leerervaringen van mbo-studenten, waardoor zowel studenten met een meer theoretische, als studenten met een meer praktische inslag er gebruik van kunnen maken. Er is rekening gehouden met de verschillende onderwijsstijlen, waardoor Traject Welzijn inzetbaar is binnen elk didactisch model. Traject Welzijn sluit aan bij actuele opvatting over flexibiliteit en zelfstandig leren. Dat betekent dat er onder andere gewerkt wordt met uitgaven die ingedeeld zijn in thema's die bestaan uit theorie en de daarbij behorende verwerkingsopdrachten, praktijksituaties en evaluatie middels de studiehulp. Daarnaast komen de beroepsvaardigheden en de houdingsaspecten van de (beginnende) beroepsbeoefenaar expliciet aan de orde. Deze elementen vormen immers een essentieel onderdeel van de beroepsuitoefening. De leerstof is opgebouwd uit theorie, praktijksituaties en beroepsvaardigheden: - De theorie bevat alle basiskennis en achtergrondinformatie bij het betreffende werkproces en bevat veel voorbeelden uit de beroepspraktijk. De verwerkingsopdrachten sluiten aan bij de leerstof in de theorie. - De praktijksituaties zijn realistische beschrijvingen van situaties uit de beroepspraktijk, inclusief opdrachten gekoppeld aan houdingsaspecten, vaardigheden en kenniselementen. - De beroepsvaardigheden bevatten opdrachten voor het stapsgewijs aanleren van sociaal-agogische, communicatieve, verzorgende en creatieve vaardigheden. De combinatie van deze onderdelen maakt het leren vanuit verschillende invalshoeken mogelijk en kan zowel in een onderwijssituatie als in de beroepspraktijk plaatsvinden.