Samenvatting
'Katerina Poladjan weet in Toekomstmuziek de alledaagse, beknotte levens van vier generaties vrouwen meesterlijk te schetsen en glans te verlenen. De geestige dialogen, plechtige woordkeuze, toespelingen op Sovjetstagnatie, absurde terzijdes en een voorstelling met muziek en zang wekken een onbestemde sfeer. Er hangt iets in de lucht. Verandering?' VPRO
Vier generaties vrouwen (overgrootmoeder, oma, moeder, dochter) wonen met twee andere families ver van Moskou in een Siberische kommunalka onder één gammel dak. Het is het voorjaar van 1985, de Sovjet-Unie loopt op haar laatste benen, Gorbatsjov is aan de macht, een omwenteling kondigt zich aan. Maar wat gaat die brengen?
Aan de hand van kleine gebeurtenissen in het leven van alledag laat Katerina Poladjan zien hoe de bewoners van de kommunalka zich staande houden op het kantelpunt van een bekende wereld die verdwijnt en een onbekende die komt. En dat in een geweldige stijl en taal die meteen doen denken aan Tsjechov en Gogol.
Een grote kleine roman over de absurditeit van het bestaan en over de grote vraag van het hier en nu.
Een greep uit de reacties in de Duitstalige media:
'Een sleutelwerk, een verplicht te lezen boek.' Kleine Zeitung
'Absoluut lezen!' Freundin
'Toekomstmuziek is een hoop- en troostvolle roman. De literaire verdediging van menselijkheid onder de uitwassen van macht.' Neue Zürcher Zeitung
'Katerina Poladjan heeft een van de grootste Duitse moderne romans geschreven, die je in deze tijden van oorlog anders leest dan in tijden van vrede.' WDR 2
'Het mooie is, dat dit boek buiten iedere actualiteit een klasse apart is. De roman gaat over liefde, over hoop, over het verlangen naar een beter leven. ' Der Tagesspiegel