Niet leverbaar

×

€ 30,00


ePUB ebook

niet beschikbaar

PDF ebook

niet beschikbaar

Toekomstbestendig ondernemen

Rob Westerdijk • Boek • hardback

  • Samenvatting
    Grote bedrijven zijn verplicht een jaarrekening te maken, waarin ze verantwoording afleggen over de zes waarde-soorten die het International Integrated Reporting Council (IIRC) onderscheidt. MKB bedrijven zullen volgen. Het boek Toekomstbestendig ondernemen en de daaraan gekoppelde OK! webapplicatie en het verdiepend boek het OK! model, ondersteunt organisaties om vanuit intern en extern perspectief inzicht te krijgen in de scores op de zes waardesoorten. Vanuit dit inzicht laat het boek zien hoe u gericht plannen maakt voor het realiseren van meer balans in deze zes waarden: menselijke waarde, sociaal relationele waarde, intellectuele waarde, materiële waarde, natuurlijke waarde en financiële waarde. Zie ook: www.organisatie-kundig.nl

    Toekomstbestendig ondernemen Een belangrijk uitgangspunt van Toekomstbestendig ondernemen. De OK! methode als basis is het denken in waarde-soorten, gebaseerd op het model van het International Integrated Reporting Council (IIRC). Daarin worden zes waarde-soorten afgebakend: natuurlijke, materiële, menselijke, sociaal-relationele, intellectuele en financiële waarde. De gedachte hierachter is dat organisaties voor meer verantwoordelijk zijn dan voor winst alleen. De noodzaak van toekomstbestendig economisch handelen wint steeds meer terrein. Dit betekent het in balans brengen van de economische verantwoordelijkheid van de organisatie met de maatschappelijke en ecologische verantwoordelijkheid. Inderdaad: Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. In de OK! methode staan mensen centraal. De mensen zijn namelijk degenen die waarde toevoegen aan organisatie en omgeving. Het model van het IIRC is de basis voor de nieuwe integrale verantwoordingsplicht die vanuit de EU van alle ondernemingen zal worden geëist. Integraal vraagt om dialoog met alle interne en externe belanghebbenden van de onderneming. Toekomstbestendig ondernemen biedt met de OK! methode een gestructureerde methodiek voor het waarnemen, analyseren en aanpakken van organisatievraagstukken. Daardoor kan een bijdrage worden geleverd aan de transitie van een lineaire naar een circulaire economie. Toekomstbestendig ondernemen. De OK! methode als basis is bedoeld voor ondernemers, leidinggevenden en stafmedewerkers in organisaties, organisatieadviseurs en accountants. De behandelde methoden en instrumenten kunnen concreet bijdragen aan het beter afwegen van belangen, gericht op meervoudige waarde-creatie. Door het gebruik van de OK! methode kan de eigen verantwoordelijkheid beter worden genomen, gericht op het vinden van evenwicht tussen de verschillende waarde-soorten, zowel in de organisatie als tussen organisatie en omgeving.
  • Productinformatie
    Binding : Hardback
    Distributievorm : Boek (print, druk)
    Formaat : 175mm x 248mm
    Aantal pagina's : 200
    Uitgeverij : Organisatie-Kundig
    ISBN : 9789082970302
    Datum publicatie : 12-2018
  • Inhoudsopgave
    INHOUD Woorden vooraf Voorwoord Inhoudsopgave Deel 1: Toekomstbestendig ondernemen Introductie Hoofdstuk 1 De noodzaak van toekomstbestendig ondernemen 1.1. Inleiding 1.2. Ontsporingen 1.3. Ecologisch: Klimaatverandering 1.4. Economisch en financieel 1.5. Technologisch 1.6. Relaties tussen mensen en organisaties 1.7. Het kan anders 1.8. Rijnlands/Europees versus Anglo-Amerikaans 1.9. Integrale verantwoording Hoofdstuk 2: Meervoudige waarde-creatie: het IIRC-model 2.1. Inleiding 2.2. Wat is voor wie van waarde? 2.3. Welke oplossingen worden aan ondernemers geboden en gevraagd? 2.4. Waarom meervoudige waarde-creatie? 2.5. Waarom integraal? 2.6. De waarde-soorten (capitals) 2.7. Meten en sturen op de waarde-soorten 2.8. Ten slotte: de OK! methode Hoofdstuk 3 De OK! methode in vogelvlucht 3.1. Inleiding 3.2. De velden van de OK! methode 3.3. Dimensies en Aandachtsgebieden binnen het veld Waarnemen 3.4. Aandachtsgebieden in het veld Beoordelen 3.5. Aandachtsgebieden in het veld Onderzoeken 3.6. Aandachtsgebieden in het veld Beïnvloeden 3.7. Aandachtsgebied in het veld Evalueren Deel 2 Waarnemen Introductie Hoofdstuk 4 Omgeving 4.1. Inleiding 4.2. Directbetrokkenen 4.3. Belangenverdedigers 4.4. Maatschappelijke factoren 4.5. Ideologische voedingsbodem Hoofdstuk 5 Organisatie 5.1. Inleiding 5.2. Strategie 5.3. Leiding 5.4. Organisatiecultuur 5.5. Structuur 5.6. Bedrijfs- en informatieprocessen 5.7. Bedrijfsmiddelen 5.8. Personeel en talent 5.9. Financiën 5.10. Recht Hoofdstuk 6 Mens en netwerken van mensen 6.1. Inleiding 6.2. Professionaliserend vermogen 6.3. Verbindend vermogen 6.4. Organiserend vermogen 6.5. Verandervermogen 6.6. Waarde-creërend vermogen Deel 3 Aanpakken Introductie Hoofdstuk 7 Beoordelen 7.1. Inleiding 7.2. Waarnemingen ordenen 7.3. Aanpak bepalen en plannen Hoofdstuk 8 Analyseren 8.1. Inleiding 8.2. Probleemanalyse 8.3. Besluitvormingsanalyse Hoofdstuk 9 Beïnvloeden 9.1. Inleiding 9.2. Implementatie opzetten 9.3. Implementatie uitvoeren en beheersen Hoofdstuk 10 Evalueren 10.1. Inleiding 10.2. Procesevaluatie 10.3. Planevaluatie 10.4. Productevaluatie Literatuur Over de auteurs
  • Reviews (0 uit 0 reviews)
    Wil je meer weten over hoe reviews worden verzameld? Lees onze uitleg hier.

€ 30,00

niet beschikbaar

niet beschikbaar



Niet leverbaar
Veilig betalen Logo
14 dagen bedenktermijn
Delen 
×
SERVICE
Contact
 
Vragen