Samenvatting
Spelende kinderen ontwikkelen zich vanuit zichzelf en in interactie met de omgeving. Dit is vanzelfsprekend en natuurlijk, want het hoort bij het jonge kind. Spel is daarom dé manier die onderwijsprofessionals enorme kansen biedt om ontwikkeling bij jonge kinderen te bevorderen. Om van spel een prioriteit te maken in het onderwijs aan het jonge kind, is kennis en ervaring nodig. Deze TIBtool helpt jou en je onderbouwteam om stappen te zetten in het vergroten van die kennis door achtergrondinformatie en praktische tips en tools. Aan de orde komen het belang van spel, de rol van de leerkracht, beredeneerd aanbod binnen een uitdagende speelomgeving, spel observeren en begeleiden tot het samen met je groep opbouwen van spel. Door dit toe te passen in je dagelijkse praktijk krijgt spel een stevig fundament binnen je onderwijs aan het jonge kind. Mirella Raijmakers heeft vele jaren ervaring als groepsleerkracht van het jonge kind, netwerkorganisator en onderbouwcoördinator. Na de specialisatie ‘Spel en spelbegeleiding’ is ze lid geweest van het lectoraat ‘Spel’ van de Hogeschool Utrecht. Op dit moment is ze werkzaam als zelfstandig onderwijsadviseur jonge kind.