Samenvatting
Een sociaal veilig klimaat helpt kinderen zich verbonden te voelen en verantwoordelijkheid te dragen. Op school heerst een sfeer van wederzijds respect en bemoediging. Leerkrachten zijn vriendelijk en vastberaden tegelijkertijd. Deze benadering is effectief op lange termijn, omdat ze rekening houdt met wat een kind denkt, voelt en besluit over zichzelf en de samenleving, en tegelijkertijd gedrag begrenst. School is een oefenplaats voor waardevolle sociale en executieve vaardigheden (zoals empathie, problemen oplossen, samenwerken) en nodigt kinderen uit om te ontdekken hoe capabel ze zijn (bemoedigt opbouwend gebruik van autonomie). Deze TIBtool geeft handvatten om kwaliteiten van onderwijsprofessionals en -teams te versterken en te professionaliseren. Iedere verandering begint immers met bewustwording. Daarnaast worden tal van handreikingen gedaan om het sociale klimaat op je school duurzaam te verbeteren. Ilse Preller is vanaf 2014 werkzaam in het basisonderwijs en sinds 2018 IB’er en ECHA-specialist op een school voor voltijds hoogbegaafdenonderwijs in Rotterdam. Ook wekt ze op Hogeschool Utrecht als docent SEL en Verandermanagement voor de hbo+ IB-opleiding. Daarnaast verzorgt Ilse in company-trainingen Positive Discipline.