Samenvatting
De polyvagaaltheorie krijgt wereldwijd steeds meer bekendheid. Therapeuten met uiteenlopende achtergronden hebben deze theorie inmiddels in hun werk geïntegreerd. In dit boek, dat is samengesteld door Stephen Porges en Deb Dana, delen zij op persoonlijke wijze hun ervaring met het toepassen van deze baanbrekende theorie in de therapeutische praktijk. Ze benadrukken met name de krachtige invloed en het belang van de ervaring van veiligheid in de therapeutische setting.
In de hoofdstukken komen onder meer de volgende onderwerpen aan bod:
- het veiligheidsbeginsel voor het therapeutische werk met kinderen die een voorgeschiedenis van misbruik hebben;
- het toepassen van beweging, ritme en dans ter bevordering van sociale verbondenheid en veerkracht bij mensen met psychotrauma;
- de wijze waarop neurofysiologische processen binnen verschillende therapievormen kunnen worden verklaard aan de hand van de polyvagaaltheorie;
- behandelingen die vertrouwen en een lichamelijk gevoelde veiligheid tot stand brengen bij dissociatieve processen;
- het gebruik van positieve herinneringen als een actief, ‘bottom-up’ neuroceptief proces ter vermindering van vliegangst;
- de slecht begrepen ervaring van rouw.
De inzichten die de bevlogen therapeuten in dit boek bieden, vormen een toegankelijke opstap voor alle professionals die overwegen om de polyvagaaltheorie ook in hun werk op te nemen.
Stephen W. Porges, PhD, is eminent universitair onderzoeker aan het Kinsey Institute van Indiana University, waar hij deel uitmaakt van het onderzoeksteam van het Traumatic Stress Research Consortium. Hij is hoogleraar psychiatrie aan de University of North Carolina en emeritus hoogleraar aan de University of Illinois in Chicago.
Deb Dana, LCSW, is gespecialiseerd in het werken met mensen met (complex) trauma. Ze is medeoprichter van het Polyvagal Institute en klinisch adviseur voor Khiron Trauma Clinics. Ze ontwikkelde de trainingsreeks ‘Rhythm of Regulation’ en geeft les over de hele wereld in het toepassen van de polyvagaaltheorie in de therapeutische praktijk.