Samenvatting
Woordenschat is van groot belang voor het leren van een tweede taal: het niveau van alle vaardigheden gaat omhoog naarmate de taalleerder meer woorden kent. Met de nieuwe uitgave Woorden in context bouwen cursisten een woordenschat op tot net boven taalniveau A2 van het Europees Referentiekader. De ruim 2300 leerwoorden worden aangeboden in teksten verdeeld over twaalf thema’s, die opgedeeld zijn in twee boeken. De leerwoorden worden systematisch aangeboden in vier fases: voorbewerken, semantiseren, consolideren en controleren. Veel teksten in de boeken zijn geïnspireerd op de verhalen van cursisten met verschillende achtergronden. Daardoor is de betekenisvolle context herkenbaar voor iedere taalleerder die een nieuw leven begint in Nederland. Dit eerste boek bestaat uit zes thema’s. De thema’s zijn kennismaken, winkelen, gezondheidszorg, het weer, wonen en vervoer. De vier fases zijn in de methode over twaalf stappen verdeeld, van een voorbewerkingsoefening tot en met een toets. In elk thema komen deze twaalf stappen aan bod. De leerwoorden worden eerst aangeboden in teksten. Daarna worden ze meerdere keren herhaald in oefeningen en woordenlijsten. Van elk leerwoord is in het online leerwoordenboek een omschrijving opgenomen. Op de bijbehorende website kan de cursist de leerwoorden en vaste combinaties per thema herhalen en de woorden extra oefenen. Ook is hier het online leerwoordenboek te vinden, met een deel van de woorden onderverdeeld in apart te oefenen categorieën. Woorden in context is geschikt voor midden- en hoogopgeleide anderstaligen, met minimaal niveau A1. De methode kan in alle cursussen voor deze doelgroep naar A2 gebruikt worden. Voor NT2-leerders die een cursus naar B1 volgen is de methode geschikt als herhaling. Tot slot kunnen ook anderstaligen die met zelfstudie of een vrijwilliger de taal leren baat hebben bij Woorden in context. Marilene Gathier is educatief auteur, taaltrainer en taaladviseur Nederlands bij haar eigen taalbureau ‘De Taalvraag’ in Rotterdam. Dorine de Kruyf is onderwijsadviseur, educatief auteur en redacteur en is eigenaar van ‘Bureau Taalkunst’.