Samenvatting
Volgens de overlevering zou Vincent van Gogh (1853-1890) tijdens zijn hele leven slechts één enkel werk hebben verkocht, maar bijna meteen na zijn dood verbrak de verkoop van zijn schilderijen in elk geval alle veilingrecords. Dit op grondig onderzoek gebaseerde boek belicht de cruciale rol die de Thannhauser Gallery speelde in de ontwikkeling en vorming van een vroege cliënteel voor de werken van de kunstenaar.
De Thannhauser Gallery werd in 1909 in München opgericht en was Duitslands belangrijkste promotor van de avant-gardekunst in de decennia voor de Tweede Wereldoorlog. Deze succesrijke onderneming werd nadien voortgezet in andere Europese steden, en uiteindelijk ook in New York. Met de jaren verwierf en verkocht de galerie een indrukwekkend deel van van Goghs oeuvre: zo'n 110 werken, waaronder tal van meesterwerken die nu in museumcollecties over de hele wereld zijn opgenomen.
The Thannhauser Gallery: Marketing Van Gogh brengt een fascinerende studie van een uitzonderlijke speler op de kunstmarkt aan het begin van de twintigste eeuw en verschaft de lezer een totaal ander beeld van een kunstenaar die thans wereldwijde bewondering geniet.
Samengesteld door Stefan Koldehoff & Chris Stolwijk Met bijdragen van Megan M. Fontanella & Günter Herzog en een catalogus van werken samengesteld door Monique Hageman & Nora Koldehoff