Samenvatting
Textiel is de drager van identiteit, die
zeker in tijden van oorlogen en crisis
belangrijker is dan ooit. Als een tweede
huid is textiel verbonden met het lichaam
dat het bedekt. Het verhult én onthult en
bevat een geschiedenis en een iconografie
die vaak diep wortelen in de gebruiken
en tradities van culturen.
In het kader van zijn extra murosprogramma
creëert het Antwerpse
ModeMuseum (MoMu) in samenwerking
met de bekroonde fotografe Mashid
Mohadjerin en journaliste Samira
Bendadi een tentoonstelling en een
bijbehorende publicatie over het belang
van stoffen en kledingstukken in
thema’s die vandaag de publieke opinie
beroeren, zoals vlucht, verzet, traditie,
spiritualiteit en dekolonisatie.
Centraal staan negen verhalen van
mensen die curatoren Bendadi en
Mohadjerin, voor wie migratie een wezenlijk
deel is van hun persoonlijke geschiedenis,
ontmoet hebben tijdens hun
reizen naar Parijs, Antwerpen, Libanon,
Afrika, Marokko en Iran. Soms zijn de
verhalen warm en ontroerend, soms
zijn ze hard en grijpen ze naar de keel.
Textiel belichaamt in deze verhalen de
ideeën en emoties die gepaard gaan met
al dan niet gedwongen vertrek, met het
verlangen naar wat verloren ging, met
loslaten en vasthouden.
Samira Bendadi schrijft sinds 2004 voor
Mo*. Ze is gespecialiseerd in Noord-
Afrika en het Midden-Oosten en bericht
over thema’s gelinkt aan migratie, asiel
en diversiteit. Ze is reportagemaakster
en werkte als freelancejournaliste voor
Knack en De Standaard. In 2008 verscheen
haar boek Dolle Amina’s.
Feminisme in de Arabische wereld.
Mashid Mohadjerin is een Iraans-
Belgische fotografe die publiceert in
toonaangevende internationale bladen.
In haar werk tast ze de grenzen af tussen
artistieke en documentaire fotografie. In
2009 won ze met een foto van bootvluchtelingen
de World Press Photo Award.
Het boek wordt gepresenteerd in Texture,
Kortrijk, in november 2019, en in Extra
City, Antwerpen, in het voorjaar van 2020.