Samenvatting
Tijdens de opnames voor een televisieserie vindt er een sneeuwstorm plaats waardoor Emy en haar Frans-Canadese fixer in dezelfde hotelkamer belanden. Er is een wederzijdse aantrekking, maar omdat beiden al een relatie hebben houden ze zich in. Als ze besluiten met elkaar in contact te blijven, raken ze verstrikt in een emotionele affaire die steeds verder ontspoort. Dat is het uitgangspunt van Tekenen van het universum, maar de reis waarop Emy Koopman je meeneemt voert veel dieper dan het verhaal van deze willekeurige onmogelijke liefde. Dit is een boek over hoe we onszelf verliezen in romantische relaties, over hoe grenzen overschreden worden en over hoe we die laten overschrijden. Een boek dat de vraag stelt hoe we kunnen losbreken uit patronen die voor ons lijken te zijn uitgetekend en in hoeverre we dat willen. Scherp, spannend, intiem en prachtig geschreven. Een boek om heel dicht tegen je aan te drukken.
Emy Koopman (1985) is schrijver, onderzoeker en journalist. Ze publiceerde onder meer in De Groene Amsterdammer, De Gids en de Volkskrant. Ook presenteerde ze de VPRO-reisserie Paradijs Canada. Haar debuutroman Orewoet (2016) werd genomineerd voor verschillende literaire prijzen. Haar tweede roman, het beklemmende Het boek van alle angsten, haalde de top 10 van de nieuwe leeslijst Nederlands. Tekenen van het universum is haar eerste autobiografische boek.
‘Dit verhaal liet me niet los. Tekenen van het universum is een dapper en indringend zelfonderzoek, een liefdesgeschiedenis die blootlegt wat in veel vrouwen leeft maar vaak klein wordt gehouden. Een belangrijk boek voor vrouwen, maar ook voor mannen, en iedereen daartussenin.’ Jente Posthuma
‘Emy Koopman schrijft geestig en erudiet over liefde, literatuur, kunst, filosofie en nog veel meer. Haar analytische en onderzoekende blik zet deuren open in de lezer. Tekenen van het universum is een gedurfd, gepassioneerd en oprecht verhaal, in een pakkende en elegante stijl.’ Andrea Kluitman, vertaler
Over Orewoet: ‘De schrijfster van dit sterke debuut heeft in alle opzichten macht over de taal. Haar meerstemmige roman blijkt steeds weer over iets anders te gaan, verdiept zich en wordt steeds gelaagder.’ NRC Handelsblad ••••