Samenvatting
Dit derde boek van Teken je gesprek gaat over de werkhouding van leerlingen, vanaf ongeveer 9 jaar. Met de specifieke sjablonen voor het thema werkhouding beschik je over een doeltreffend hulpmiddel om de leerling inzicht te geven in wat er wel goed gaat en wat niet. De sjablonen bieden een structuur waarmee je met de leerling onder andere zijn concentratie, motivatie en leerhouding kunt onderzoeken. Ook de invloed van gamen en mobielgebruik op het schoolwerk kan onderzocht worden. De verschillende sjablonen helpen de leerling te reflecteren op zijn of haar situatie en doelen. Zo groeit er van binnenuit een wens om dingen anders te doen en aan te pakken. Er ontstaat overzicht en vervolgens bewustwording. De leerling voelt zich eigenaar van dit proces en gaat zelf, of samen met de begeleider, acties bedenken en uitvoeren. In Teken je gesprek over werkhouding komt uitgebreid aan bod hoe je een leerling in dit proces precies kunt helpen om eerst tot inzicht en vervolgens tot een succesvolle uitvoering van zijn zelfbedachte acties en plannen te komen. De begeleiding komt het best tot zijn recht in een een-op-eensituatie; je kunt dan goed aansluiten bij de behoefte van de leerling. Alle sjablonen zijn echter ook in een groep te gebruiken. Zo staat in deze uitgave beschreven hoe je leerlingen in een groep kunt stimuleren en begeleiden om ieder hun eigen werkhouding te onderzoeken en tot acties te komen. Net als de vorige uitgaven van Teken je gesprek is ook dit boek weer een handige tool, waarmee je de leerling – op maat – kunt helpen, motiveren en stimuleren. Geschikt voor primair onderwijs, voortgezet onderwijs en mbo/hbo.