Samenvatting
Als klantbegeleider bij de gemeente, in de zorg of de hulpverlening krijg je vaak te maken met klanten die anderstalig of laaggeletterd zijn. Voor deze groepen is het soms knap lastig om zich te handhaven in de zo talige samenleving. Hoe help je deze mensen nou het beste op weg? Waarop heb je als begeleider invloed en waarop juist niet? Hoe zit het met taalverwerving en verschillende culturele achtergronden? In dit boek geven Damayanti Gunawan en Margreet Verboog je zowel de theoretische achtergronden als voorbeelden, praktische handvatten en tips die je direct kunt inzetten bij een intake of begeleidingsgesprek. - Hoe werkt tweedetaalverwerving? - Waar staan de taalniveaus voor? - Hoe ziet de inburgeringswet eruit? - Wat voor trajecten zijn er? - Hoe werk je goed samen met een taalschool? - Hoe ga je om met culturele verschillen? - Hoe ga je om met praktische problemen die voor vertraging zorgen? - Hoe ga je om met geestelijke, verstandelijke of lichamelijke beperkingen?