Samenvatting
• Biedt fundamentele kennis over lezen en goed leesonderwijs; • met aandacht voor actuele leesmethoden; • voorzien van volop voorbeelden uit de beroepspraktijk. Taal & Didactiek: Aanvankelijk en technisch lezen behandelt alle belangrijke en fundamentele aspecten van leren lezen en het geven van leesonderwijs. De volgende onderwerpen komen aan de orde: het leesproces, het stimuleren van de geletterdheid bij peuters en kleuters, de leesinstructie en bijbehorende werkvormen, leesproblemen, de meest recente leesmethoden en geschikte toetsen en observatiemiddelen. Per onderwerp zijn de competenties geformuleerd die nodig zijn voor het verzorgen van onderwijs in aanvankelijk en technisch lezen. De verwerkingsopdrachten aan het eind van elk hoofdstuk maken het boek ook geschikt voor zelfstudie. Doelgroep: Het boek is met name gericht op studenten, maar is ook zeker een aanrader voor leerkrachten die graag op de hoogte willen blijven van de nieuwste inzichten en ontwikkelingen in het leesonderwijs. Aanvankelijk en technisch lezen is zowel geschikt voor de propedeuse- als de hoofdfase van de pabo. Digitaal materiaal: Dit boek is ook beschikbaar in het online leerplatform studiemeister. Met studiemeister gaat de student actief aan de slag met het studiemateriaal, zodat jij weer toekomt aan verdieping in de les. Studiemeister biedt flexibiliteit: als docent kun je het lesmateriaal op maat samenstellen en selecteer je de hoofdstukken die jij wilt gebruiken. Als student heb je meer keuzemogelijkheden in hoe je het liefst wilt studeren: dat enthousiasmeert én activeert! Meer weten? Bekijk de video [https://www.youtube.com/watch?v=xNhGVNZjOCQ] of plan een afspraak voor een demo [https://studiemeister.nl/doedeupgrade/]. Studenten vinden op de ondersteunende website Hoger onderwijs online toetsen, samenvattingen, antwoorden op de vragen uit het boek en extra’s. Over de auteur(s): Drs. Henk Huizenga studeerde Nederlandse taal- en letterkunde aan de universiteit van Groningen. Hij houdt zich sinds 1979 bezig met het opleiden en begeleiden van onderwijsgevenden en was verbonden aan de hogeschool Viaa te Zwolle als docent en curriculumontwikkelaar. Ook is hij auteur van diverse boeken en werkschriften. José Smeets is MSc in de Nederlandse taal- en letterkunde en Psycholinguïstiek. Zij is ooit begonnen als groepsleerkracht en werkt nu o.a. als docent op de iPabo bij de Post HBO-specialisatie Jonge Kind, Post HBO-opleiding Taalcoördinator en Post HBO-opleiding Leescoördinator.