Samenvatting
Over het boek:
In het onderwijs worden leesproblemen, meestal in combinatie met spellingproblemen, vaak al vroeg gesignaleerd. Een adequate reactie vanuit de omgeving van het kind is noodzakelijk, zodat de problemen in een zo vroeg mogelijk stadium kunnen worden gepareerd. Dat vraagt om een aanpak van kwaliteitszorg waarbij een goede afstemming tussen ouders, onderwijs, en gezondheidszorg essentieel is. Binnen de school gaat het om een zo vroeg mogelijke signalering en aanpak van leesproblemen, binnen de zorg om spoedige en adequate behandeling van de gesignaleerde leesproblemen. Het is van groot belang dat ouders in alle facetten van dit proces zijn betrokken.
Dit boek geeft een kader voor kwaliteitszorg ten behoeve van kinderen en jeugdigen met dyslexie. Hoe kunnen de diverse protocollen die ontwikkeld zijn voor signalering, diagnostiek en behandeling van dyslexie in de praktijk, worden geoptimaliseerd?
Inhoud
Voorwoord
Hoofdstuk 1 Inleiding
Ludo Verhoeven & Frank Wijnen
Hoofdstuk 2 Defi nitie van dyslexie
Peter de Jong
Hoofdstuk 3 Neurocognitieve achtergronden van dyslexie
Frank Wijnen & Desiree Capel
Hoofdstuk 4 Overeenkomsten en verschillen tussen dyslexie en
primaire taalstoornissen
Elise de Bree, Annemarie Kerkhoff & Frank Wijnen
Hoofdstuk 5 Signalering van leesproblemen en dyslexie
Judith Vloedgraven, Jos Keuning & Ludo Verhoeven
Hoofdstuk 6 Diagnose van dyslexie binnen het kader van het PDDB
Kees van den Bos & Barry de Groot
Hoofdstuk 7 Indicerende diagnostiek van dyslexie
Marald Mens & Chris Struiksma
Hoofdstuk 8 Behandeling van dyslexie en geprotocolleerd werken
Ellen Loykens, Wied Ruijssenaars, Trudy Bron
& Inemiek van Mameren-Schoehuizen
Hoofdstuk 9 Ondersteunende technologie in de afstemming tussen
zorg en onderwijs
Marzenka Rolak & Koos Henneman
Hoofdstuk 10 Kwaliteitscriteria in de dyslexiezorgverlening
Els Rietveld-van Santvoord & Chris Struiksma
Hoofdstuk 11 Waarom ouders er toe doen!
Arga Paternotte & Machteld Bakker
Redactie en auteurs