Samenvatting
In het hoger onderwijs worden studenten verwacht zelfstandiger te studeren, meer studiestof te verwerken in kortere tijd en ingewikkeldere tentamenvragen te beantwoorden dan daarvoor in het voortgezet onderwijs. Studeer Effectief biedt aanwijzingen en oefeningen om effectief te studeren. Het boek is gebaseerd op inzichten uit wetenschappelijk onderzoek over studeren in het hoger onderwijs. Veel verschillende onderwerpen komen aan de orde, zoals motivatie en concentratie, studieplanning, uitstelgedrag, het bestuderen van literatuur, samenwerken en het voorbereiden en maken van tentamens. Het boek staat boordevol praktische suggesties, checklists, voorbeelden en oefeningen voor het hbo en de universiteit. In deze nieuwe editie van Studeer Effectief is er extra aandacht voor een actieve en bewuste aanpak van de studie. Ook is er een deel over de werking van het brein en het trainen van de hersenen toegevoegd. Verder bevat deze editie een nieuw hoofdstuk over het studeren met e-books en het maken van digitale toetsen. - Uitgave over effectief studeren die is gebaseerd op inzichten uit wetenschappelijk onderzoek; - boordevol praktische suggesties, checklists, voorbeelden en oefeningen om succesvol te studeren; - nu met extra aandacht voor een actieve studie-aanpak en de training van het brein. Op www.studeereffectief.noordhoff.nl biedt Noordhoff uitgebreide digitale ondersteuning bij dit boek. Studenten vinden op de website extra uitleg, verschillende oefeningen, checklists en tools zoals logboeken en studieplanningen. Voor docenten biedt de website aanwijzingen voor het stimuleren van effectief studiegedrag en extra materiaal voor een cursus effectief studeren. De auteurs Albert Pilot is emeritus-hoogleraar Onderwijskunde aan de Universiteit Utrecht. Daarnaast was hij waarnemend directeur van het Interfacultair Instituut voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Studievaardigheden. Als chemicus is hij gespecialiseerd in het scheikundeonderwijs. Bernadette van Hout-Wolters is emeritus-hoogleraar Onderwijskunde aan de Universiteit van Amsterdam (UvA). Zij heeft een achtergrond in de cognitieve psychologie en was eerder docent bij de Radboud Universiteit en de Universiteit Twente (UT) en decaan bij de UT en de UvA. Stan van Ginkel is als docent en onderzoeker verbonden aan het Instituut Archimedes en het Lectoraat Intelligent Data Systems van de Hogeschool Utrecht. Voorheen werkte hij bij de Universiteit Utrecht en de Wageningen UR. Hij doet promotieonderzoek naar het ontwerpen van leeromgevingen gericht op mondeling presenteren in het hoger onderwijs. Pieter Jongepier heeft jarenlange ervaring als docent bij de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) en opleidingsadviseur bij de Radboud Universiteit. Sinds 2009 werkt hij als zelfstandig adviseur op het gebied van het ontwerpen van onderwijs. Wies Scheijen werkt al sinds 1993 als docent bij de opleiding Human Resource Management van de Hanzehogeschool Groningen. Daar geeft ze vakken op het gebied van werk en organisationele psychologie. Ze studeerde Psychologie aan de Radboud Universiteit.