Samenvatting
Het fascinerende verhaal van een schoenendroom die werkelijkheid werd
Zeynep Dag groeide op in een achterstandswijk in Eindhoven. Ondanks een warm, liefdevol gezin had ze een ellendige jeugd, vol pesterijen en confrontaties met haar ‘anders’-zijn. Vandaag heeft Zeynep haar eigen internationale bedrijf, Alzúarr, waarmee ze over de hele wereld extravagante schoenen verkoopt. Internationale sterren als Rihanna, Beyoncé en Jennifer Lopez behoren tot haar klantenlijst. Maar hoe bereik je dat? En hoe bouw je zo’n imperium op? En nog belangrijker: hoe behoud je het doorzettingsvermogen, als de weg ernaartoe talloze tegenslagen kent? Zeynep maakte het allemaal mee: zakelijke mislukkingen, profiteurs en oplichters, maar ze behield haar rotsvaste vertrouwen in de jonge versie van zichzelf, ook, en misschien wel vooral, door haar vrouw-zijn. Strijder op hakken vertelt het inspirerende en bovenal fascinerende, choquerende verhaal van een jong, buitenlands meisje met een droom. En hoe die droom gevoed werd door zelfliefde. Want die twee zijn volgens Zeynep onlosmakelijk met elkaar verbonden, en vormen uiteindelijk de ultieme voorwaarde voor succes: staan voor wie je bent en leven voor je droom.
Zeynep Dag (1990) lanceerde in 2017 haar schoenenmerk Alzúarr. In 2018 werd zij uitgeroepen tot Ondernemer van het Jaar. Daarnaast won ze de Communicatieprijs in 2019 en in 2021 werd ze uitgeroepen tot Fashion Accessories Designer of the Year. Ze is bovendien oprichter van haar eigen school, de Business Fashion Academy.