Samenvatting
Herziene editie van het standaardwerk over strategisch management
De gezondheids- en welzijnszorg krijgt steeds vaker te maken met complexe uitdagingen van een strategische dimensie. Denk maar aan de netwerkvorming, digitalisering, leiderschap, AI, vergrijzing, medisch-technische innovaties, budgettaire schaarste, nieuwe vzw-wetgeving, ... Daarom is een goed onderbouwde strategische visie de beste manier om deze uitdagingen het hoofd te bieden. Strategisch management voor de gezondheids- en welzijnssector geeft, met aandacht voor de nieuwste trends en inzichten uit de praktijk, antwoord op onder meer de volgende vragen: Welke leiderschapsstijl vereist strategisch management? Hoe een strategisch bruikbare SWOT-analyse maken? Hoe excelleren in strategische beslissingen? Hoe onzekerheid en weerstand omzetten in dynamisch sociaal ondernemerschap? Welke veranderingen zorgen voor een afstemming tussen omgeving, strategie en structuur? Wat is het strategisch belang van een organisatiestructuur en een organisatiecultuur? Welke factoren bepalen de strategische dynamiek van een bestuursorgaan? Dit boek is onder andere geschikt voor studenten en professionals in geneeskunde, psychologie, sociologie, verpleegkunde en vroedkunde, management en beleid in de gezondheidszorg. Het is een onmisbaar basiswerk voor bestuurders, directies, artsen, overheden, koepelorganisaties, mutualiteiten, ... Met online extra's via www.lannoocampus.com