Fragment
BESCHRIJVING VAN DE DERDE ZES HOOFDSTUKKEN
Hoofdstuk Dertien - Prakrti-Purusa-Vibhaga-Yoga
Yoga door begrip van onderscheid tussen de materiële natuur en de eigenaar
Dit hoofdstuk geeft diep inzicht in de materiele natuur en de bewust levende entiteit. Met deze discussie schenkt de Allerhoogste Persoonlijkheid Gods aan Zijn overgegeven toegewijden een helder begrip van absolute principes en bevrijd hen daarmee uit de oceaan van de materiele wereld. Als zuivere toewijding in het hart verschijnt, volgen kennis en verzaking van nature als een secundair gevolg. Om echter zijn begrip van de ware aard van toewijding aan Hem sterker te maken, is het nog steeds noodzakelijk over de kennis te beraadslagen om er realisatie van te krijgen. Als een toegewijde een duidelijk begrip krijgt van absolute principes, wordt hij gekwalificeerd om prema, of zuivere liefdevolle toewijding aan Bhagavan te krijgen.
Hoofdstuk Veertien - Guna-Traya-Vibhaga-Yoga
Yoga door het transenderen van de drie geaardheden van de materiële natuur
Een analytische studie van dit hoofstuk leidt to het beself, dat deze materiele wereld eenvoudig expandeert door de actie en interactie van de drie geaardheden van de materiële natuur: goedheid, goedheid, hartstocht en onwetendheid. Beoefenaren van bhakti-yoga kunnen deze drie geaardheden gemakkelijk oversteken en tenslotte worden gekwalificeerd om Bhagavan te bereiken.
Hoofdstuk Vijftien - Purusottama-Yoga
Yoga door het begrijpen van de Allerhoogste Persoon
Deze materiële wereld strekt zich uit van de lagere planetaire stelsels tot de hogere. Levende entiteiten zijn afgescheiden deeltjes van de Allerhoogste Persoonlijkheid Gods. Degenen, die van Hem zijn afgekeerd, worden gebonden door het gevolg van hun acties en zwerven door verschillende hogere en lagere levenssoorten. Door groot geluk echter kan men de genade krijgen van een bonafide geestelijk leermeester en zich onder zijn aanwijzingen volkomen in de verering van Sri Krsna gaan bezighouden, waarbij men weet, dat Hij alleen de Allerhoogste Persoon is. De absorbtie van de toegewijden in hun verering van Krsna maakt hen gewaar van alles. Het gevolg is, dat ze de oceaan van deze materiele wereld gemakkelijk kunnen oversteken.
Hoofdstuk Zestien - Devasura Sampada-Yoga
Yoga door onderscheid tussen goddelijke en demonische naturen
In dit hoofdstuk worden de goddelijke en demonische naturen uitgelegd. De levende entiteit, die wordt betoverd door het externe, begoochelende vermogen van God, staat onder controle van goddelijke of demomische kwaliteiten. Als men zijn toevlucht neemt tot een goddelijke natuur, raakt hij geneigd tot de verering van God. Degenen, die daarentegen een demonische natuur aannemen en van Hem afkerig worden, gaan naar de hel. Degenen met een demonische aard verspreiden de theorie van mayavada, die zegt, dat alles illusie is, inclusief God Zelf. Het is essentieel om van deze demonische tendens verlost te worden. Dit kan worden bereikt door Bhagvan met vertrouwen te vereren in de associatie van zuivere toegewijden.
Hoofdstuk Zeventien - Sraddhä-Traya-Vibhaga-Yoga
Yoga door onderscheid van drie soorten vertrouwen
In dit hoofdstuk worden de drie soorten vertrouwen uitgelegd. Een persoon ontwikkelt vertrouwen in de geaardheid goedheid, hartstocht of onwetendheid volgens de associatie, die hij heeft, en de natuur verkregen uit voorgaande indrukken. Als de levende entiteit alleen gezelschap houdt met zuivere toegewijden van Hari (de Allerhoogste Persoonlijkheid Gods), verschijnt transcendentaal vertrouwen in zijn hart. Dan kan hij Bhagavan vereren, die
transcendent is. Een dergelijke toegewijde is in feite een heilige.
Hoofdstuk Achttien - Moksa-Yoga
De Yoga van bevrijding
Dit hoofdstuk presenteert de essentie van de hele Gétä. Eerst wordt Sri Krsna
geïdentificeerd als de hoogste Waarheid onder al Zijn transcendentale manifestaties en daarna wordt de meest vertrouwelijke instructie gegeven. Er wordt uitgelegd, dat men dienst aan Hem in Zijn hoogste woonplaats kan verkrijgen, vol transcendentale smaken, door deze oefeningen achtereenvolgens uit te voeren:
1) Zich aan Hem overgeven
2) De negen onderdelen van bhakti uitvoeren
3) Aanvaarding van de toevlucht van bhava-bhakti, of zuivere, transcendentale toewijding.
Glossarium
.
×