Samenvatting
Kunstenaar Tim Onderbeke en juweelontwerpster Louisa Maria Ponseele bundelen hun fascinatie voor herinnering, schoonheid en luxe in het artist book Spoons. Aan het strand creëerden ze glimmend eetgerei met gevonden materialen die ze in het zand afdrukten en goten in tin. Het resultaat is een prachtige reeks fragiele, poëtische objecten met titels als Spoon for stealing rainbows, Post Poseidon, Tea for two en Moule a gogo. 'De lepel is bovendien het instrument bij uitstek dat ook als sierobject wordt gekocht of geschonken: als ritueel geschenk bij een doopsel, als uiting van genegenheid van een minnaar aan zijn of haar geliefde of als een souvenir van een reis ver of dichtbij', schrijft Melanie Deboutte. Ze begint haar essay met Botticelli's Geboorte van Venus, waar we zien dat deze godin op een schelp aan land wordt gedragen. “Wanneer de eerste lepel precies opduikt, is niet met zekerheid gekend maar ergens tussen een holle schelp en een lege handpalm ontstaat in de loop van de prehistorie een schepje”, waarna ze de lezer meeneemt op een trip doorheen de kunstgeschiedenis aan de hand van de lepel.