Samenvatting
Referentiekader Taal Correct kunnen spellen is een vaardigheid die in onze maatschappij van groot belang wordt geacht. Niet voor niets is spelling een van de elementen van het Referentiekader Taal. Daarin staat beschreven wat leerlingen in opeenvolgende fasen van het taalonderwijs moeten kennen en kunnen. Streven naar betere resultaten Basisscholen besteden veel tijd aan spelling. Toch laten de resultaten van hun leerlingen soms te wensen over. Veel scholen willen daarom graag werken aan het verbeteren van hun spellingonderwijs. In de praktijk weten ze echter niet altijd hoe ze dit moeten aanpakken. Spelling op z’n best helpt hen op weg. De auteurs laten zien hoe scholen hun spellingopbrengsten kunnen verhogen met behulp van zeven ‘bouwstenen’: doelen, tijd, aanbod, instructie, differentiatie, monitoring en transfer. Tips en inspiratie Spelling op z’n best is geschreven voor leerkrachten en interne begeleiders die het spellingonderwijs een impuls willen geven. Schoolleiders vinden in deze publicatie handreikingen voor het borgen van effectief spellingonderwijs. CPS heeft Spelling op z'n best in 2012 uitgebracht. Deze versie is in 2020 geactualiseerd.
In het basisonderwijs wordt veel tijd en aandacht besteed aan spelling. Maar dat is niet altijd terug te zien in de prestaties van de leerlingen. In dit boek beschrijven de auteurs op toegankelijke wijze zeven bouwstenen voor effectief spellingonderwijs: doelen, tijd, aanbod, instructie, differentiatie, monitoring en transfer. De auteurs laten zien hoe het spellingonderwijs zó kan worden ingericht, dat betere resultaten het gevolg zijn. Hun aanpak is gebaseerd op jarenlange ervaring met spellingverbetertrajecten. Spelling op z’n best ondersteunt leerkrachten en interne begeleiders bij het opzetten, begeleiden en verzorgen van goed spellingonderwijs. Zij vinden in dit boek naast theoretische vooral veel praktische handreikingen waarmee zij direct op school aan de slag kunnen. Schoolleiders doen met het lezen van dit boek inspiratie op voor het ontwikkelen van spellingbeleid.