Samenvatting
Spelend leren, leren spelen heeft zich ruimschoots bewezen als gedragstherapeutische trainingsmethode
voor kinderen met problemen in het contact met leeftijdsgenoten. Bijvoorbeeld kinderen die gepest worden of zelf pesten, kinderen zonder vrienden, kinderen die zichzelf overschreeuwen of juist teveel hangen aan volwassenen.
De methode is bruikbaar voor een brede groep kinderen van 8 tot en met 12 jaar, maar werd specifiek ontwikkeld voor kinderen bij wie er met name via het gedrag gewerkt moet worden. Bijvoorbeeld kinderen met een handicap op sociaal cognitief gebied (autisme spectrum stoornissen) of kinderen met een gering vermogen tot reflectie op eigen gedrag (AD(H)D).
Ook faalangstige, sociaal angstige kinderen en kinderen met veelvuldig teruggetrokken gedrag hebben veel baat bij de methode. De training bestaat uit 16 zittingen voor de 6 deelnemende kinderen, 4 ouderbijeenkomsten en geregeld overleg met de leerkracht.
De methode is geschikt voor toepassing bij ambulante en (semi-)residentiƫle jeugdhulpverleningsinstellingen, centra voor kinderpsychiatrie en in het (regulier en speciaal) onderwijs.
De auteurs hebben ruime ervaring als trainer en therapeut in de geestelijke gezondheidzorg voor kinderen en jeugdigen en de jeugdhulpverlening. Tevens hebben ze train-de-trainerscursussen gegeven over deze methodiek. Zij hebben hun ervaringen verwerkt in deze herziene editie.