- Samenvatting
Vijftig jaar geleden hoorden jonge kinderen thuis bij hun moeder en waren er nauwelijks kindercentra. Ze speelden met broers, zussen of buurkinderen in en rond het huis zonder professionele begeleiding. Lang niet alle kinderen gingen naar de kleuterschool. En niemand had nog gehoord van leerlingvolgsystemen voor peuters en kleuters om hun taal en cognitie te beoordelen met het oog op schoolsucces. Binnen enkele generaties is de opvoeding van jonge kinderen diepgaand veranderd. Genetisch verandert 'het kind' of 'de opvoeder' natuurlijk niet. Maar de opvoeding van vroeger is wezenlijk anders dan de hedendaagse opvoeding. Enerzijds bieden kindercentra en scholen goede nieuwe mogelijkheden aan kinderen en hun ouders. Maar er zijn ook schaduwkanten door wisselende groepen in kindercentra of een te schoolse benadering. Dit boek gaat over de vakkennis van speelse en liefdevolle professionals die werken met jonge kinderen. Het biedt een theorie over ontwikkeling, opvoeding en educatie van jonge kinderen in de 21ste eeuw. Deze theorie is gebaseerd op ervaringen van praktijkpedagogen, internationaal onderzoek naar jonge kinderen in gezin, kindercentra en scholen en het empirische onderzoek van de auteurs de afgelopen 40 jaar. Aan de orde komen vragen als: hoe maken heel jonge kinderen contact met hun opvoeders en andere kinderen? Wat is belangrijk voor hen om zich veilig te voelen? Hebben jonge kinderen al vrienden? Wat leren kinderen van elkaar? Waarom is spelen belangrijk? En hoe kunnen pedagogisch medewerkers en leerkrachten taal stimuleren op een manier die past bij jonge kinderen? Dit boek gaat uit van een actief kind dat zich ontwikkelt in relatie met zijn of haar ouders, professionele opvoeders en andere kinderen. Vertrouwde relaties vormen de basis van de opvoeding. Kinderen hebben een intense relatie met de werkelijkheid en nemen alles in zich op. Ze imiteren en experimenteren. Centraal in het boek staan de behoefte van jonge kinderen aan gezamenlijkheid, hun speelse creativiteit, hun drang om de wereld te verkennen en om ervaringen te delen. De pedagogisch medewerkers en leerkrachten bieden structuur door vertrouwde ritmes, routines en speelse rituelen. Ze geven de liefdevolle aandacht en nabijheid die jonge kinderen nodig hebben. En ze geven de kinderen ruimte om te spelen met vriendjes. Ze luisteren naar de verhalen van de kinderen en helpen hen om hun verhalen te vertellen. Ze genieten van het doen-alsof spel van de kinderen en verrijken hun spel door verhalen te vertellen en door mee te spelen. Ze proberen samen met de ouders een gemeenschap te maken waar ieder kind zich welkom voelt. Zo'n gemeenschap ontstaat niet van zelf. De samenleving staat nooit stil en ieder kind is anders. Opvoeden is een vak dat steeds nieuwe antwoorden moet vinden op vragen die zo oud zijn als de wereld: hoe help ik kinderen een goed mens te worden? Wat heeft een kind nodig in de wereld waarin hij of zij zal leven?
- Productinformatie
Binding : Paperback
Distributievorm : Boek (print, druk)
Formaat :
170mm x 240mm
Aantal pagina's :
272
Uitgeverij :
Uitgeverij SWP
ISBN :
9789088504419
Datum publicatie : 09-2013
- Inhoudsopgave
Inleiding 13 Zoektocht naar een pedagogiek voor jonge kinderen in een groepssetting 13 Bijdragen aan samenhangende en toepasbare ontwikkelingstheorie 14 Theoretisch kader: participerende leer- en ontwikkelingstheorie 15 Doel en doelgroep 16 Opbouw van dit boek 17 Dank! 19 Hoofdstuk 1 Nieuwe opvoedingssituaties en de wetenschap: een cyclische relatie 21 Nieuwe verbanden tussen moederschap en zelfontplooiing: een zoektocht van vrouwen 22 Nieuwe pedagogische praktijken in kinderdagverblijven 24 Nieuwe pedagogische praktijken in speelzalen en kleutergroepen 29 Nieuwe beelden van jonge kinderen en hun opvoeders 32 Nieuwe onderzoeksvragen en theorievorming 35 Nieuwe pedagogische praktijken leiden tot nieuwe wetenschappelijke inzichten 39 Hoofdstuk 2 Liefdevol en vertrouwd 43 Lichaamscontact, nabijheid en emotionele veiligheid 43 Verbondenheid, nabijheid en stressregulering 46 Aangeboren vermogen tot intersubjectiviteit 50 Spelen en speelpraten 53 Sociale context en opvoedingsdoelen 57 Zelfbesef, identiteit en morele ontwikkeling 59 Liefdevolle relaties en zelfbesef 62 Hoofdstuk 3 Spelen, leren, vrijheid en cultuur 63 Wat is spel? 64 Spel en neuropsychologen over leren en aanpassen 70 Spel en de kwaliteit van de opvoeding van jonge kinderen 72 De speelse opvoeder 79 Spelen en pedagogische principes 79 Hoofdstuk 4 Vakkundig en met pedagogisch beleid 81 Vier relatieniveaus binnen kindercentrum en school 82 Het individuele kind en de professional 82 Kinderen in kleine groepen en de professionals 87 Begeleiden van een groep: regelmaat en speelruimte 92 Leren van regels, waarden en normen 96 Kinderopvangorganisaties en samenleving 97 Hoofdstuk 5 Samenspelen en leren in een groep 101 Interacties tussen baby’s 102 Ontwikkeling van samenspel 103 Factoren die van invloed zijn op samenspel 107 Prosociaal gedrag 110 Conflicten leren oplossen 113 Begeleiden van samen spelen en leren 115 Begeleid spel met een educatief doel 122 Disciplineren en speelruimte voor kinderen 124 Veelzijdigheid in de begeleiding van samen spelen en leren 125 Hoofdstuk 6 Groepsdynamiek en het leren van waarden en normen 127 Vriendschappen tussen jonge kinderen 127 Groepsstructuur en groepsprocessen 131 Pedagogisch medewerkers en relaties tussen kinderen 137 Groepsprocessen en omgaan met diversiteit 137 Emoties, waarden en normen 141 Creëren van gezamenlijkheid 147 Hoofdstuk 7 Taal en leren 151 Verlangen naar verbondenheid als bron van taalontwikkeling 151 Delen van ervaringen in de wereld als bron van taalontwikkeling 155 De taal zelf als bron van taalontwikkeling 159 Rol van de pedagogisch medewerker en leerkracht 164 Taalstimulerende manieren van praten met jonge kinderen 170 Stimuleren van taalverwerving: speels, liefdevol en vakkundig 178 Hoofdstuk 8 Verhalen vertellen 179 Ervaringen leren verwoorden in verhalen 180 Praten over persoonlijke ervaringen 181 Praten over een fantasieverhaal 188 Zelf fantasieverhalen vertellen 194 Ontwikkeling door verhalen vertellen 196 Rol van de pedagogisch medewerker en leerkracht 199 Hoofdstuk 9 Doen-alsofspel 203 Over de inhoud van doen-alsofspel 204 Ontwikkelingen in doen-alsofspel 205 Ontwikkeling door doen-alsofspel 213 Doen-alsofspel in het gezin 215 Rol van de pedagogisch medewerker en leerkracht 217 Doen-alsof en een verhaalcultuur 228 Hoofdstuk 10 Pedagogiek in ontwikkeling 229 Een brede visie op kinderen 230 Diversiteit aan gezinnen en diversiteit in voorzieningen 230 Het lerende team 231 Een lerende pedagogische gemeenschap 233 Samenvatting 235 Anders dan het gezin 235 Vertrouwde relaties, ritmes, routines en rituelen 235 Spelen en speelse omgangsvormen 236 Begeleiden van samenspelende kinderen 236 Groepsprocessen en het leren van waarden en normen 237 Taal en vertellen en spelen van verhalen 238 Pedagogiek in ontwikkeling 239 Literatuur 241 Register 265 Over de auteurs 269 Elly Singer 269 Dorian de Haan 269 Fotoverantwoording 271
- Reviews
(0
uit 0 reviews)
Wil je meer weten over hoe reviews worden verzameld? Lees onze uitleg hier.