Samenvatting
Juist deze tijd vraagt om inzet van burgers bij het oplossen van de grote vragen waar we in onze samenleving momenteel mee te maken hebben. De gezamenlijke inzet van overheid én burgers is hiervoor nodig, maar dit verloopt op dit moment beslist niet vlekkeloos. Het vergt een overheid die op een stimulerende en ondersteunende manier om kan gaan met burgerinitiatieven. Tegelijk moeten burgers beter begrip krijgen van hoe de overheid werkt. Daarvoor is een leerproces nodig, zowel aan de kant van burgers als aan de kant van politici, ambtenaren en adviseurs, dat we in dit boek ‘sociaal leren’ noemen.
Deze publicatie biedt handvatten, inzichten en argumenten voor deze vorm van sociaal leren: voor professionals en voor burgers die de huidige praktijk van burgerinitiatieven verder willen verbeteren.
Margreeth Broens studeerde andragologie aan de RUG, specialisatie volwasseneneducatie. Zij was projectonderzoeker algemene volwasseneneducatie en natuur- en milieu- en duurzaamheidseducatie voor volwassenen. Daarnaast was zij adviseur / onderzoeker bij het Centrum voor Maatschappelijke Ontwikkeling voor welzijn en educatie Prisma Brabant, later Zet, met aandacht voor beleid en burgerparticipatie, buurthuizen en inclusief beleid. Ze is momenteel bestuurslid van de Kring Andragologie en de Stichting Learn for Life, platform voor non-formele volwasseneneducatie.
DE UvA KRING ANDRAGOLOGIE
De UVA Kring Andragologie is een zelfstandige vereniging, bestaande uit alumni van de studie Andragologie en iedereen die geïnspireerd is door het vakgebied sociaal veranderen. De Kring Andragologie geeft de andragologische benadering door in collegereeksen, studiebijeenkomsten en publicaties.
Meer informatie: www.andragologie.org