Samenvatting
Het gesprek is zonder twijfel het belangrijkste instrument van hulpverleners. In het professionele handelen is een ander soort gespreksvoering nodig dan wanneer we praten met familie of vrienden. Het verhaal van de cliënt staat centraal. Je helpt hen dat verhaal te vertellen. Luisteren naar wat cliënten je vertellen, signaleren en naar boven halen wat ze je niet vertellen, toetsen of je elkaar werkelijk goed begrijpt, gesprekken laten uitmonden in concrete voornemens en werkafspraken maken zijn voorbeelden van vaardigheden die een deskundig hulpverlener onder de knie heeft.
Dit boek behandelt de basisingrediënten voor professionele gespreksvoering. Aan het eind van elke paragraaf staan individuele studieopdrachten en opdrachten voor kleine studiegroepen. Het boek is geschreven vanuit het perspectief van hulpverleners, waarbij benadrukt wordt dat hulpverleners het perspectief van cliënten in hun handelen betrekken. Naast gespreksinhouden en gespreksvaardigheden behandelt dit boek relationele en fysieke gespreksomstandigheden. Ingegaan wordt op gradaties van (on)vrijwilligheid van clienten en op plaatsen van gespreksvoering, zoals het bureau, de straat en het huisbezoek.