Samenvatting
Dit boek beschrijft de SINDA: de Standardized Infant NeuroDevelopmental Assessment. De SINDA is een nieuwe, goed gevalideerde ontwikkelingsneurologische onderzoeksmethode om kinderen met een hoog risico op ontwikkelingsstoornissen op te sporen. De methode is geschikt voor baby’s van 6 weken tot en met 12 maanden. Op de zuigelingenleeftijd is het brein nog erg plastisch. Deze plasticiteit verschaft kansen voor vroege interventie. Daarom is het van groot belang om ontwikkelingsstoornissen, zoals cerebrale parese, verstandelijke beperking en autisme, bij kinderen zo vroeg mogelijk op te sporen. De SINDA bestaat uit een neurologische, ontwikkelings- en socio-emotionele schaal. De methode kost weinig tijd en is gemakkelijk uitvoerbaar met gebruik van alledaagse objecten. Daarmee is de SINDA een instrument dat geschikt is voor ieder die werkt in het veld van vroege opsporing van baby’s met ontwikkelingsstoornissen, zoals jeugdartsen, kinderartsen, kinderrevalidatieartsen, kinderfysiotherapeuten en kinderergotherapeuten. Dit is een praktisch boek, aangevuld met een zeer rijke online omgeving op vangorcumstudie.nl. Het boek beschrijft alle onderzoeksitems van de SINDA in detail. Aan de hand van de omschrijvingen en begeleidende foto's kunnen professionals zich zelf de methode eigen maken. Online zijn bovendien meer dan 160 videoclips te bekijken over de uitvoering van de onderzoeksitems en beoordeling van geobserveerd gedrag van de zuigeling. Over de auteurs Em. Prof. Dr. Mijna Hadders-Algra, hoogleraar ontwikkelingsneurologie, UMCG, Groningen, Nederland. Dr. Uta Tacke, kinderneuroloog, Universitäts-Kinderspital Basel, Zwitserland. Em. Prof. Dr. Joachim Pietz, hoogleraar kinderneurologie, Universitätsklinikum Heidelberg, Duitsland. Dr. Heike Philippi, kinderneuroloog, SPZ Frankfurt Mitte en Goethe-Universität Frankfurt am Main, Duitsland.