Samenvatting
Tijdens zijn zoektocht naar het leven van zijn jong overleden vader stuitte Cornelis Hoefnagel (1948) op avontuurlijke en historische gebeurtenissen uit de luchtvaart rond de Tweede Wereldoorlog. Voor de oorlog vloog zijn vader als radiotelegrafist met Douglas DC-2 en DC-3 toestellen op het Europese netwerk van de KLM. Wegens oorlogsdreiging werd hij gemobiliseerd en ingedeeld bij de Bombardeer Vliegtuig Afdeling (Bom.V.A.) op Schiphol, waar hij als radiotelegrafist op de Fokker T-V en Fokker G-I vele oefen- en patrouillevluchten maakte en ook bij reddingsacties werd ingezet. Tijdens de eerste oorlogsdagen (10-14 mei 1940) nam hij in een Fokker T-V bommenwerper actief deel aan de luchtgevechten boven Schiphol en aan bombardeermissies op het vliegveld Ockenburg bij Den Haag en de Maasbrug in Rotterdam. Na de oorlog was Cornelis Hoefnagel sr. betrokken bij de wederopbouw van de luchtvaartmaatschappij en haar wereldwijde netwerk, als actief bemanningslid en ook als voorzitter van de Vereniging van KLM Radiotelegrafisten en bestuurslid van de Federatie van Verkeersvliegers, Radiotelegrafisten en Boordwerktuigkundigen, alsmede van internationale organisaties. Als bemanningslid werd hij van 1945 tot 1947 ingezet op de vluchten naar Nederlands Indië met de Douglas DC-4 Skymaster. Vanaf 1947 vloog hij op de Noord-Atlantische routes naar Montreal, New York, Havanna en Curacao met de Lockheed Constellation. En later tevens op lange routes naar Nieuw Guinea, Japan, Afrika en Zuid Amerika met de Lockheed Constellation en de Douglas DC-6. Het laatste hoofdstuk beschrijft de ramp met de KLM Douglas DC-6 PH-TPJ “Koningin Juliana” bij de nadering van vliegveld Rhein-Main bij Frankfurt, waarbij Cornelis om het leven kwam. Wat begon als een persoonlijke zoektocht naar en hommage aan zijn vader heeft geresulteerd in Silent Key, een echt luchtvaartboek, waarin feiten, ervaringen en emoties veelal uit de eerste hand beschreven worden en dat rijkelijk voorzien is van authentiek beeld- en documentatiemateriaal.