Samenvatting
Mavis Mtandeki is een van de eerste zwarte Zuid-Afrikaanse vrouwelijke fotografen. Ze heeft gewerkt als huishoudster in de witte buitenwijken van Kaapstad. Jarenlang volgde Mtandeki een cursus media naast haar baan. Ze deed dit aan het politiek gemotiveerde Community Arts Project. Hier leerde Mtandeki fotograferen en begon het leven van de vrouwen vast te leggen rondom haar. Daarmee legde ze niet alleen de politieke transformatie vast van het land en de overgang van de vrouwenorganisaties uit de United Women’s Congress tot de African National Congress Women’s League maar ook de moeilijke en gevaarlijke verhuizing van talloze vrouwen uit KTC naar Tambo Village. Als de belangrijkste nederzetting gefinancierd door de nieuwe regering na de eerste vrije verkiezingen in 1994 getuigt Tambo Village van het verzet van de vrouwen en hun politieke claim op land en huizen. Dit boek vertelt de geschiedenis van deze moedige vrouwen, vastgelegd door de lens van Mavis Mtandeki.
Mavis Mtandeki is een van de eerste zwarte Zuid-Afrikaanse vrouwelijke fotografen. Ze heeft gewerkt als huishoudster in de witte buitenwijken van Kaapstad. Jarenlang volgde Mtandeki een cursus media naast haar baan. Ze deed dit aan het politiek gemotiveerde Community Arts Project. Hier leerde Mtandeki fotograferen en begon het leven van de vrouwen vast te leggen rondom haar. Daarmee legde ze niet alleen de politieke transformatie vast van het land en de overgang van de vrouwenorganisaties uit de United Women’s Congress tot de African National Congress Women’s League maar ook de moeilijke en gevaarlijke verhuizing van talloze vrouwen uit KTC naar Tambo Village. Als de belangrijkste nederzetting gefinancierd door de nieuwe regering na de eerste vrije verkiezingen in 1994 getuigt Tambo Village van het verzet van de vrouwen en hun politieke claim op land en huizen. Dit boek vertelt de geschiedenis van deze moedige vrouwen, vastgelegd door de lens van Mavis Mtandeki.