Samenvatting
In de tentoonstelling 'Ruimte voor reflectie' op Kasteel het Nijenhuis in Heino/Wijhe - en in dit boek - draait alles om metamorfose. Heijnen legt visuele en inhoudelijke verbanden tussen begrippen als sterfelijkheid, vergankelijkheid en aftakeling enerzijds tegenover hoop, groei en voortgang anderzijds.
De kunst van Heijnen is er niet alleen om te bekijken, maar vooral ook om te beleven en te ondergaan. Haar werk mag gezien worden een vorm van animisme. Zij brengt als het ware de dingen tot leven en geeft de ruimtes die zij inricht een ziel.
"Met haar installatie in Museum de Fundatie, in kasteel Het Nijenhuis, reageert zij [Sibyl Heijnen] op de ruimtes van het kasteel en op de kunstcollectie die er getoond wordt, met name op het schilderij 'Stilleven met dode zwaan' van Jan Weenix uit 1650; dat vanwege zijn vanitas-thema al haast automatisch oproept tot reflectieve gedachten. Met de combinatie van oude materialen als perkament en bladgoud en moderne materialen als rubber en kunstgras maakt Heijnen duidelijk dat zij zich bewust is van de lange traditie waarin zij staat. Dierlijke materialen als koeienhuiden en kalfsvoetjes zijn daarbij de animistische component, die haar kunst doet wortelen in de natuur"- Ralph Keuning, directeur Museum de Fundatie
Sibyl Heijnen (Kerkrade, 1961) is een Nederlands beeldend kunstenaar, sinds 1998 is ze gevestigd in Almelo.
In 2007 schreef curator Shinji Kohmoto van het National Museum of Modern Art in Kyoto over Heijnens werk dat het "the Western expression and the Eastern spirit" omvat.