Samenvatting
Eind 1979 duikt een nieuw fenomeen op in het Amsterdamse nachtleven: de Polaroidfotograaf. De New Yorkse kunstenaars Bettie Ringma en Marc H. Miller verruilen dan tijdelijk hun loft in de Lower East Side voor een woonboot in Amsterdam en beginnen met de verkoop van instant-fotoportretten in kroegen rond het Rembrandtplein, Leidseplein en de Zeedijk. Zij zijn pioniers van een praktijk die nog altijd voort bestaat. Het tweetal fotografeert in bruine kroegen, Turkse cafés, travestietenbars en queer clubs, bouwt een vaste klantenkring op en ontmoet opmerkelijke mensen als ‘Ko the Muscleman’, het zelfbewuste ‘animeermeisje’ Nettie en de extravagante kroegeigenaar-annex-duivenmelker Henk. Het is een tijd van grote snorren, volle asbakken en ongeremd hedonisme. Ringma en Miller maakten talloze foto’s die verspreid raakten onder het uitgaanspubliek, maar legden – gesponsord door Polaroid – ook een eigen collectie aan van meer dan 350 polaroidportretten van Amsterdamse kroeggangers. Veertig jaar later is deze verzameling een tijdcapsule van het rauwe maar kleurrijke Amsterdamse nachtleven anno 1980. Selling Polaroids in the Bars of Amsterdam, 1980 is het eerste fotoboek van deze unieke collectie. Naast een ruime selectie polaroids bevat het boek beschrijvingen van Marc H. Miller en essays door Mark Bergsma en Leonor Faber-Jonker over respectievelijk het Amsterdamse nachtleven rond 1980 en de artistieke praktijk van Ringma en Miller.
Eind 1979 duikt een nieuw fenomeen op in het Amsterdamse nachtleven: de Polaroidfotograaf. De New Yorkse kunstenaars Bettie Ringma en Marc H. Miller verruilen dan tijdelijk hun loft in de Lower East Side voor een woonboot in Amsterdam en beginnen met de verkoop van instant-fotoportretten in kroegen rond het Rembrandtplein, Leidseplein en de Zeedijk. Zij zijn pioniers van een praktijk die nog altijd voort bestaat. Het tweetal fotografeert in bruine kroegen, Turkse cafés, travestietenbars en queer clubs, bouwt een vaste klantenkring op en ontmoet opmerkelijke mensen als ‘Ko the Muscleman’, het zelfbewuste ‘animeermeisje’ Nettie en de extravagante kroegeigenaar-annex-duivenmelker Henk. Het is een tijd van grote snorren, volle asbakken en ongeremd hedonisme. Ringma en Miller maakten talloze foto’s die verspreid raakten onder het uitgaanspubliek, maar legden – gesponsord door Polaroid – ook een eigen collectie aan van meer dan 350 polaroidportretten van Amsterdamse kroeggangers. Veertig jaar later is deze verzameling een tijdcapsule van het rauwe maar kleurrijke Amsterdamse nachtleven anno 1980. Selling Polaroids in the Bars of Amsterdam, 1980 is het eerste fotoboek van deze unieke collectie. Naast een ruime selectie polaroids bevat het boek beschrijvingen van Marc H. Miller en essays door Mark Bergsma en Leonor Faber-Jonker over respectievelijk het Amsterdamse nachtleven rond 1980 en de artistieke praktijk van Ringma en Miller.