Samenvatting
Ligt de lat te laag, te hoog, te recht of te scheef? Moet de leerkracht voor, tussen of achter de leerlingen staan? Iedereen is ervaringsdeskundige onderwijs en de beste pedagogen staan aan de schoolpoort. Maar hoe gaat het er achter die poort echt aan toe? Hoe vergaat het uw kind nadat u hem of haar ’s ochtends hebt uitgewuifd? Een schooljaar lang keerde Filip Rogiers terug naar de schoolbanken. In het Atheneum Unesco Koekelberg schoof hij mee aan achteraan in de klas en in de leraarskamer. Hij noteerde er dagelijkse succesverhalen en tegenslagen. Elke week hield hij voor De Standaard een kroniek bij. 'Scènes uit een schoolleven' heeft niet de pretentie maar wel de ambitie verder te springen dan PISA-cijfers en andere statistieken. In dertig miniaturen beschrijft Rogiers wat er broeit en boeit (of niet). Is de smartphone dodelijk voor de concentratie? Of was het toch nog corona? Wat zit er (niet) in de brooddoos? Hoe zwaar zijn de rugzakjes? Hoe komt de wereld in de klas? Wat heb je nu aan algebra?