Samenvatting
Onderwijskwaliteit en de zorg voor deze kwaliteit zijn onderwerpen die steeds meer aandacht vragen. Scholen stellen zich de vraag hoe de kwaliteit kan worden verbeterd. Ook het ministerie stelt eisen, onder andere aan de beroepskwaliteit van leraren. Scholen zullen moeten excelleren en zich moeten onderscheiden om toekomstbestendig te zijn. Alleen door goede kwaliteitszorg kunnen zij een duidelijke en herkenbare koers behouden in de veranderingen in het onderwijs en het denken over onderwijs.
Samenwerken aan onderwijskwaliteit biedt een overzicht van aspecten die van invloed zijn op de kwaliteitsontwikkeling en -borging van onderwijs. Door middel van een nulmeting helpt het boek u zicht te krijgen op uw huidige positie ten aanzien van de kwaliteitszorg op de aandachtsgebieden missie en visie, onderwijskundig en onderwijsorganisatorisch denken, begeleiding en gedragsverandering, leiderschap en schoolorganisatie. Vervolgens biedt dit boek een concrete aanpak voor de ontwikkeling van deze verschillende aandachtsgebieden, ondersteund door belangrijke achtergrondinformatie.
Dit boek is geschreven voor teamleiders, schoolleiders, onderwijskundigen, coaches en beleidsmedewerkers, ofwel mensen die in een of andere zin leiding en sturing geven aan de school als organisatie.
Roel Huntink is docent, coach en trainer in het voortgezet onderwijs. Daarnaast is hij werkzaam bij Stichting Beroepskwaliteit Leraren (SBL) en werkt hij als freelance-coach in het basis- en voortgezet onderwijs. In de verschillende rollen die hij vervult in het onderwijs is hij voortdurend bezig met kwaliteit van onderwijs en zorg voor deze kwaliteit. Waarbij hij docentgedrag telkens kiest als het start- en het eindpunt.