Samenvatting
Betrokkenheid van ouders bij de schoolloopbaan van hun kind en samenwerking tussen school en ouders dragen bij aan schoolsucces. Maar hoe geef je dit vorm en hoe zorg je daarbij voor de balans tussen de regie van de leerling en de steun van de ouders? Samenwerken aan schoolsucces is het eerste boek dat daar specifiek voor het voortgezet onderwijs (vo) en middelbaar beroeps onderwijs (mbo) op ingaat en een gedegen aanpak biedt. Het is geschreven voor leraren- en sociale opleidingen en voor scholen in het vo en mbo. Deel A van Samenwerken aan schoolsucces biedt de onderbouwing (het 'waarom') voor het optimaliseren van ouderbetrokkenheid. Het bevat inzichten van actueel onderzoek en geeft de dagelijkse praktijk op scholen in vo en mbo weer. Samen leidt dit tot tien in de praktijk geteste succesfactoren voor het verbeteren van de samenwerking tussen school en ouders. Deel B (het 'hoe') geeft vele handvatten voor het vormgeven van die samenwerking in de vorm van praktijkinterventies zoals het voeren van kennismakingsgesprekken of interactief huiswerk. Mariƫtte Lusse leidt als lector bij Hogeschool Rotterdam onderzoek rond het thema 'ouders'. Zij promoveerde op het onderzoek waarop dit boek is gebaseerd. Annette Diender werkt als zelfstandig ondernemer met scholen en schoolbesturen in vo en mbo aan het verbeteren van het contact met ouders. Zij was betrokken bij het testen van deze aanpak.