Fragment
citaat 1
Steeds vaker legde ik een passerende goederentrein vast op de gevoelige plaat. Eerst met een goedkope analoge spiegelreflex, later vergezeld van een eenvoudige digitale pocketcamera en nu met een moderne digitale spiegelreflex. Langzaam maar zeker werd ik een regelmatige bezoeker van de Wiericke. Wachtend op dat ene moment. Die fraaie loc, dat mooie licht en die bijzondere achtergrond. Vaak een teleurstelling. Maar ach, er valt nog zoveel meer te zien als je oog hebt voor het gebied. Per fiets, kano, wandelend of zelfs op de schaats ben ik het gebied vaak ingetrokken om de natuur en historie van de Wiericke tot mij te nemen. Het oude grensgebied tussen graafschap Holland en het Sticht Utrecht met de oude smokkelaarsroute langs de Prinsendijk is doordesemd van de vaderlandse geschiedenis. De regio kent vriendelijke mensen, altijd in voor een kort praatje. Maar het draaide vooral om het spoor, laten we dat niet vergeten.
citaat 2
Het Franse vervoersbedrijf Connex krijgt in 2006 toegang tot het Nederlandse net en richt zich aanvankelijk op het transport van plantaardige oliën, kolen en erts. De naam verandert daarna in Veolia Cargo Nederland. Als in 2008 moederfirma Veolia Transport de Duitse spoorvervoerder Rail4chem overneemt, ontstaat een groot bedrijf met een bonte samenstelling locs. Op het hoogtepunt beschikt de firma over een vloot van 8 Class 66 diesels, 2 Vossloh G1206 diesels, 6 Vossloh G2000 diesels en 4 moderne elektrische locomotieven BR189. Groot is de verrassing als Veolia in 2010 haar goederenactiviteiten afstoot aan de SNCF, waaruit Captrain vervolgens ontstaat. Veolia was een onregelmatige bezoeker van de Wiericke.
fotobijschrift
Op 26 september 2009 passeert een zwarte G1206 Veolia Transport MRCE 1206 L032. De attente machinist liet zijn oranje zwaailicht bij wijze van groet even draaien.
×