Samenvatting
I'd rather stay at home, ...
RINUS VAN DE VELDE
“De kunst van Rinus Van de Velde raakt ons
omdat de kunstenaar ons deelgenoot maakt van
zijn confrontatie met externe verwachtingen en
interne gevoelens.”
FANNI FETZER, DIRECTEUR KUNSTMUSEUM LUZERN
Rinus Van de Velde heeft de afgelopen jaren
opvallende stappen gezet in de ontwikkeling
van zijn oeuvre. Terwijl hij aan het begin van
zijn carrière vooral bekendstond om zijn
grootschalige houtskooltekeningen profileert
hij zich nu als een totaalkunstenaar, door het
gebruik van verschillende media zoals tekenen,
sculpturen, installaties en film.
Aanvankelijk werden gevonden foto’s en afbeeldingen
als basis voor de tekeningen gebruikt,
maar Van de Velde ging op zoek naar een manier
om meer grip te krijgen op de beelden. Dat
bereikte hij door een uitgebreid proces van
decorbouw, waarbij hij zichzelf en personen uit
zijn directe omgeving in verschillende rollen en
personages castte om in te passen in de verhaallijn
van zijn fictieve autobiografie. Die decors
werden levensgroot uitgebouwd, waarbij zelfs
het kleinste detail werd nagemaakt in hout en
karton.
Dit boek focust op dat deel van zijn artistieke
praktijk en verschijnt naar aanleiding van de
gelijknamige soloshow in Kunstmuseum Luzern
in Zwitserland.
Met een tekstbijdrage door Fanni Fetzer en Koen I'd rather stay at home, ...
RINUS VAN DE VELDE
“De kunst van Rinus Van de Velde raakt ons
omdat de kunstenaar ons deelgenoot maakt van
zijn confrontatie met externe verwachtingen en
interne gevoelens.”
FANNI FETZER, DIRECTEUR KUNSTMUSEUM LUZERN
Rinus Van de Velde heeft de afgelopen jaren
opvallende stappen gezet in de ontwikkeling
van zijn oeuvre. Terwijl hij aan het begin van
zijn carrière vooral bekendstond om zijn
grootschalige houtskooltekeningen profileert
hij zich nu als een totaalkunstenaar, door het
gebruik van verschillende media zoals tekenen,
sculpturen, installaties en film.
Aanvankelijk werden gevonden foto’s en afbeeldingen
als basis voor de tekeningen gebruikt,
maar Van de Velde ging op zoek naar een manier
om meer grip te krijgen op de beelden. Dat
bereikte hij door een uitgebreid proces van
decorbouw, waarbij hij zichzelf en personen uit
zijn directe omgeving in verschillende rollen en
personages castte om in te passen in de verhaallijn
van zijn fictieve autobiografie. Die decors
werden levensgroot uitgebouwd, waarbij zelfs
het kleinste detail werd nagemaakt in hout en
karton.
Dit boek focust op dat deel van zijn artistieke
praktijk en verschijnt naar aanleiding van de
gelijknamige soloshow in Kunstmuseum Luzern
in Zwitserland.
Met een tekstbijdrage door Fanni Fetzer en KoenI'd rather stay at home, ...
RINUS VAN DE VELDE
“De kunst van Rinus Van de Velde raakt ons
omdat de kunstenaar ons deelgenoot maakt van
zijn confrontatie met externe verwachtingen en
interne gevoelens.”
FANNI FETZER, DIRECTEUR KUNSTMUSEUM LUZERN
Rinus Van de Velde heeft de afgelopen jaren
opvallende stappen gezet in de ontwikkeling
van zijn oeuvre. Terwijl hij aan het begin van
zijn carrière vooral bekendstond om zijn
grootschalige houtskooltekeningen profileert
hij zich nu als een totaalkunstenaar, door het
gebruik van verschillende media zoals tekenen,
sculpturen, installaties en film.
Aanvankelijk werden gevonden foto’s en afbeeldingen
als basis voor de tekeningen gebruikt,
maar Van de Velde ging op zoek naar een manier
om meer grip te krijgen op de beelden. Dat
bereikte hij door een uitgebreid proces van
decorbouw, waarbij hij zichzelf en personen uit
zijn directe omgeving in verschillende rollen en
personages castte om in te passen in de verhaallijn
van zijn fictieve autobiografie. Die decors
werden levensgroot uitgebouwd, waarbij zelfs
het kleinste detail werd nagemaakt in hout en
karton.
Dit boek focust op dat deel van zijn artistieke
praktijk en verschijnt naar aanleiding van de
gelijknamige soloshow in Kunstmuseum Luzern
in Zwitserland.
Met een tekstbijdrage door Fanni Fetzer en Koen Sels