Samenvatting
Hoe we vandaag naar opera, kunst en kunstenaars kijken is mee bepaald door Richard Wagner. Eind negentiende eeuw bracht Wagner de wereld in vervoering met totaalkunst. Met zijn opera voor het volk had hij even heftige voor- als tegenstanders. Dat is nog steeds zo. Vanuit een diepe passie voor Wagner probeert Freddy Mortier te begrijpen wat de componist dreef, hoe hij dacht en waarom zijn opera’s zoveel mensen blijven fascineren. De tijd waarin hij werkte, zat vol woeste politieke en culturele veranderingen. Wagner zelf was een vat vol tegenstrijdigheden: geniaal, visionair, antisemitisch, militant, veeleisend, ijdel. Freddy Mortier toont hoe Wagner zichzelf oversteeg en wat meesterwerken als Parsifal, Die Meistersinger von Nürnberg of Der Ring des Nibelungen vandaag voor ons kunnen betekenen. Freddy Mortier (1958) studeerde aan de Universiteit Gent en aan de Sorbonne. Hij doceert ethiek aan de Universiteit Gent en publiceert voornamelijk over (bio-)ethische onderwerpen. Hij heeft ook boeken over godsdienstfilosofie en over filosoferen met jongeren geschreven. Hij is de pro-vicerector van de Universiteit Gent en staat er aan het hoofd van een centrale eenheid die het universiteitsmuseum (GUM), de plantentuin en het archief overkoepelt.