Samenvatting
Leerlingen ervaren rekenen verschillend. Zo vindt de ene leerling het moeilijk, terwijl het er voor de ander gewoon bij hoort, en weer een ander vindt het uitdagend om pittige rekenopgaven op te lossen. Het is echter lang niet altijd gemakkelijk om deze diverse onderwijsbehoeften bij individuele leerlingen te achterhalen. Rekengesprekken zijn hiervoor een oplossing. Zij leveren informatie op over de rekenbeleving en het rekenproces, en bieden inzicht in redeneer- en oplossingsprocessen van de leerling. Onderwijsbehoeften worden scherp in beeld gebracht. Daarbij worden doelen geformuleerd, waarbij de leerling actief meedenkt over hoe hij deze kan bereiken. De opbrengst van een rekengesprek kan direct effect hebben op het werk in de klas. Een kort rekengesprek, bijvoorbeeld tijdens de rekenles, kan input geven voor afstemming of bijsturing op dat moment. In een (diagnostisch) rekengesprek gaat het om afstemming op onderwijsbehoeften. Een rekengesprek met een bepaalde leerling of een kleine groep leerlingen, kan leiden tot een interventie die ook ingezet kan worden voor een hele groep leerlingen – zodat iedereen ervan profiteert! Deze uitgave biedt handvatten voor het voeren van een handelings- en oplossingsgericht rekengesprek en geeft achtergrondinformatie en voorbeelden. Het is echter geen boek met kant-en-klare recepten; het is belangrijk altijd zelf te blijven luisteren, observeren en nadenken. Het boek is hierbij een praktisch hulpmiddel. Dit boek is onder meer bedoeld voor leraren po, vo, mbo, zorgcoördinatoren, intern begeleiders, rekencoördinatoren, orthopedagogen en pabo- en Master EN-studenten en studenten aan de lerarenopleiding wiskunde.