Samenvatting
- Behandelt de handelingsgerichte aanpak van het reken-wiskundeonderwijs;
- bevat recente ontwikkelingen rond kwaliteitsverbetering van het basisonderwijs;
- met uitgebreide online ondersteuning, zoals video's.
Rekenen-wiskunde in de praktijk - Verschillen in de klas behandelt de handelingsgerichte aanpak van het reken-wiskundeonderwijs op de basisschool. Het inleidende hoofdstuk zet de nieuwste ontwikkelingen in de praktijk op een rij, zoals de introductie van het handelingsmodel op vrijwel alle basisscholen. Het eerste hoofdstuk stelt een casus van een leerling centraal en geeft een betekenisvol overzicht van het leerstofgebied. Daarna volgt verdere verdieping van de kernthema's, waarbij studenten leren om informatie in te winnen en leerling- en groepsgegevens te begrijpen. Ook leren ze plannen en adequaat handelen in de klas. Veel aandacht is er voor de techniek van het vragen stellen. Tot slot komt de samenhang tussen de werkwijze van de leraar in de klas en invloeden van buiten aan bod, zoals het contact met ouders.
De tweede editie bevat een nieuw inleidend hoofdstuk. Aanleiding hiervoor zijn ontwikkelingen in de praktijk, zoals de introductie van het handelingsmodel. Ook besteedt de uitgave aandacht aan mathematiseren, onderzoekend leren en de manieren waarop methoden rekening houden met verschillen tussen leerlingen.
De cyclische opbouw van Rekenen-wiskunde in de praktijk - Verschillen in de klas maakt dat het breed kan worden ingezet, bijvoorbeeld in alle leerjaren van de Lerarenopleiding of in de nascholing.
Over de auteurs
Frits Barth studeerde onderwijskunde en werkte als docent pedagogiek en onderwijskunde en als docent rekenen-wiskunde & didactiek bij de opleiding tot leraar Christelijk basisonderwijs van de Stenden Hogeschool te Leeuwarden. Hij heeft meegewerkt aan de kennisbasis rekenen-wiskunde voor de pabo's en was redactielid van het tijdschrift Volgens Bartjens - Ontwikkeling en Onderzoek.
Ronald Keijzer studeerde wiskunde en promoveerde in 2003 aan de VU op een proefschrift rond het leren van breuken. Hij is sinds oktober 2009 lector rekenen-wiskunde en didactiek aan de Hogeschool iPabo. Hij is één van de auteurs van de TAL-boeken voor de bovenbouw van de basisschool, projectleider van de Grote Rekendag en hoofdredacteur van Volgens Bartjens - Ontwikkeling en Onderzoek. Hij publiceert regelmatig over professionele gecijferdheid van (aanstaande) leraren.
Sabine Lit studeerde onderwijskunde en specialiseerde zich in het reken-wiskundeonderwijs op de basisschool. Na haar afstuderen werkte zij aan de Erasmus Universiteit Rotterdam voor het project 'Kwantiwijzer voor Leerkrachten', dat leidde tot één van de eerste hulpmiddelen om te werken aan zorgverbreding bij rekenen-wiskunde. Sinds 1990 is zij docent rekenen-wiskunde en didactiek aan de Hogeschool iPabo. Daarnaast werkt zij als zelfstandig onderwijskundige en educatief auteur.
Wil Oonk was leraar basisonderwijs, docent wiskunde in het voortgezet onderwijs, pabodocent en cursusleider van een lerarenopleiding voor wiskunde. Hij promoveerde in 2009 aan de Universiteit Leiden op het onderwerp 'Met theorie verrijkte praktijkkennis in de lerarenopleiding voor het vak rekenen-wiskunde & didactiek'. Tegenwoordig is hij onder meer gastonderzoeker aan het Freudenthal Instituut, lid van de onderzoeksgroep ELWIeR en redactielid van het tijdschrift Volgens Bartjens - Ontwikkeling en Onderzoek.