Samenvatting
Zorgprofessionals moeten snel, maar vooral nauwkeurig, kunnen rekenen om veilige zorg te verlenen. Maak je als zorgprofessional een verkeerde berekening? Dan kunnen er gezondheidsrisico’s ontstaan, de patiëntveiligheid komt in gevaar. De komma verkeerd zetten kan al het verschil uitmaken tussen leven en dood. Als zorgprofessional combineer je bovendien dagelijks je kennis en (reken)vaardigheid. Het is daarom belangrijk dat zorgprofessionals competent zijn op dit gebied. Leren rekenen bestaat uit twee dingen: begrijpen waar het om gaat en veel oefenen. Dit boek richt zich op onderwerpen waarbij gerekend moet worden, zoals inloopsnelheid bij een infuus, zuurstoftoediening, BMI, vochtbalans en toediening medicijnen. In deze nieuwe druk is nog meer dan voorheen een verbinding gelegd tussen rekenvaardigheid en patiëntzorg/-veiligheid. Per onderwerp wordt eerst een casus beschreven, gevolgd door theorie en oefeningen. Bij de antwoordsleutel van de oefeningen wordt niet alleen een eindantwoord gegeven, maar wordt de methode om het vraagstuk op te lossen stap voor stap uitgelegd, zodat (aspirant)zorgverleners begrijpend leren rekenen. Rekenen in de gezondheidszorg is bestemd voor mensen die worden opgeleid voor een beroep in de gezondheidszorg. Studenten verpleegkunde, verzorgenden-IG, anesthesieassistenten, dokters- en apothekersassistenten, maar ook artsen en apothekers (in opleiding). Door de veelheid aan opgaven kan dit boek zowel op mbo- als hbo-niveau gebruikt worden. Ook is het boek bij uitstek geschikt voor herintreders en bij- en nascholingsprogramma’s.