Samenvatting
Reflecteren is een belangrijke kerncompetentie in het onderwijs en ook in het werkveld is een goed reflecterend vermogen van medewerkers belangrijk. Met dit boek zal reflecteren nooit meer hetzelfde zijn. Je leert hoe je de metafoor van de hofnar kunt inzetten om goed te reflecteren. De hofnarmethode is een nieuw model met twee reflectiecirkels. Een voor actieve (de koningscirkel) en een voor passieve reflectie (de hofnarcirkel). Je hebt altijd een ander nodig om te reflecteren; jouw eigen hofnar. De hofnar had zestien functies aan het hof, en deze vormen de verschillende perspectieven van waaruit de hofnar op jou reflecteert. We bieden in het boek praktische handvatten om met behulp van de hofnar te reflecteren. De verschillende functies van de hofnar worden uitgelegd en er wordt een koppeling gemaakt met peer to peer feedback. Casussen en werkvormen helpen je verder de hofnar in de praktijk te brengen. Bij het boek Reflecteren met de hofnar hoort een online leeromgeving. Hier vind je werkvormen, oefeningen, video’s en het online boek. Voor docenten is er een handleiding opgenomen. Deze methode is vooral bedoeld voor studies binnen het sociaal- en zorgdomein, maar kan overal waar reflecteren plaatsvindt ingezet worden. Juri Hoedemakers schreef een prijswinnende masterscriptie over de hofnar, hierop volgde het boek Gezocht: hofnar en hij promoveert nu op dit onderwerp. Daarnaast verzorgt hij lezingen, blogs, een opleiding tot hofnar en is hij aangesteld als hofnar bij diverse organisaties. Lida Nijgh is opgeleid als gedragsdeskundige en is jarenlang als docent aan het hoger beroepsonderwijs verbonden geweest. Momenteel werkt zij als coach en is auteur van meerdere studieboeken.