Samenvatting
- Het eerste Nederlandstalige basisboek over reflecteren dat uitgaat van de student; - heeft een heldere opbouw met een stappenplan, checklists, voorbeelden en oefeningen; - met uitgebreide online ondersteuning: casuïstiek, actuele beroepssituaties, oefeningen, reflectieportfolio en reflectiespel. De essentie van het reflecteren is het nadenken over het eigen (professioneel) handelen om dit vervolgens te kunnen optimaliseren. Met behulp van Reflecteren: de basis leren studenten reflectievaardigheden te ontwikkelen aan de hand van voorbeelden, voorbeeldgedrag en oefeningen. Het leren reflecteren van studenten vraagt om gerichte begeleiding – dit laat docenten zien hoe zij die kunnen bieden. Verhelderende reflectiemodellen, een stappenplan voor het reflectieproces en een checklist ondersteunen het leren reflecteren en het maken van een reflectieverslag. De verschillende verslagonderdelen worden uitgebreid toegelicht. Het laatste deel van het boek bespreekt integriteit en professionele dilemma’s aan de hand van casussen uit de beroepspraktijk. Deze vijfde editie is herzien op basis van feedback van studenten en docenten. Zo is er nu meer aandacht voor het thema diversiteit en zijn de praktijksituaties geactualiseerd. De website is uitgebreid, er zijn onder meer diverse hulpmiddelen bij reflectie toegevoegd. Doelgroep Reflecteren: de basis is te gebruiken binnen alle hbo-opleidingen en op de universiteit. Digitaal materiaal Naast het boek is er een ondersteunende website voor zowel studenten als docenten. Studenten vinden er hulpmiddelen bij reflectie, reflectiemodellen, actuele praktijksituaties, artikelen met kritische reflectievragen, filmpjes, een reflectieportfolio, reflectiekaarten en reflectieoefeningen. Docenten kunnen op de website terecht voor extra werkvormen, hulpmiddelen bij reflectie, reflectiemodellen, actuele praktijkcasussen, artikelen met kritische reflectievragen, filmpjes, reflectiekaarten, een reflectiespel, een reflectieportfolio. Dit boek is ook beschikbaar in studiemeister. Studiemeister zorgt ervoor dat studenten actiever aan de slag gaan met het studiemateriaal, zodat jij weer toekomt aan verdieping in de les. Het biedt meer flexibiliteit dan het boek; zo kun je als docent het lesmateriaal op maat samenstellen en heb je als student meer keuzemogelijkheden in hoe je het liefst wilt studeren. Doordat het studiemateriaal beter aansluit bij de student, gaan zij er actief mee aan de slag. Over de auteur Mirjam Groen heeft een schat aan werkervaring met studenten en professionals binnen onderwijs en maatschappelijke organisaties. In verschillende studierichtingen in het hoger onderwijs is zij actief als (freelance) docent, supervisor en onderwijsontwikkelaar. Daarnaast heeft zij een eigen praktijk voor supervisie, intervisie en coaching: De Reflectiepraktijk (www.reflectiepraktijk.nl).