Samenvatting
Twintig weken lang wekelijks een voorlezer over de vloer: zo werkt de VoorleesExpress. Voorlezen is namelijk niet voor alle ouders vanzelfsprekend. Wanneer zij bijvoorbeeld de Nederlandse taal niet goed machtig zijn, kan voorlezen een enorme opgave zijn. Een vrijwilliger die boekjes meebrengt en het goede voorbeeld geeft, biedt in zo’n geval soelaas. Zowel ouders als hun jonge kinderen leren op deze wijze het plezier van voorlezen kennen. Dit kan geletterdheid helpen versterken en het leesplezier vergroten. Ouders, kinderen én vrijwilligers zijn enthousiast over de VoorleesExpress – maar werkt het programma ook? Stimuleert deelname aan de VoorleesExpress de taalontwikkeling van kinderen? En gaan ouders onder invloed van dit programma meer voorlezen? MSc. Aike Broens en Prof. Dr. Roel van Steensel brachten dit in kaart. Werkt de VoorleesExpress? is het eerste grootschalige effectonderzoek dat naar de VoorleesExpress is uitgevoerd. De studie laat zien wat het programma in gezinnen teweegbrengt. Niet alleen tijdens deelname, maar ook nadat de voorlezer alweer enige tijd vertrokken is. Deze publicatie kwam tot stand in het kader van het landelijke actieprogramma Tel mee met Taal (2016-2018), en is bedoeld voor iedereen die graag meer wil weten over de effectiviteit van leesbevorderingsprogramma’s en het stimuleren van geletterdheid. Aike Broens is onderzoeker aan de Erasmus Universeit Rotterdam. Roel van Steensel is bijzonder hoogleraar Leesgedrag aan de Vrije Universiteit en universitair docent Onderwijswetenschappen aan de Erasmus Universiteit.