- Samenvatting
Een overzichtelijk boek, waarin de auteurs de weten- schappelijke basis van psychomotorische kindertherapie uit de doeken doen. Een kist vol gereedschap voor de psychomotorisch kindertherapeut in de vorm van verklarende theorieën en modellen. Dit alles in een beknopte beschrijving, met toelichting op het belang voor de psychomotorische kindertherapie en verduidelijkt met sprekende voorbeelden uit de praktijk. Het boek is geschreven voor iedereen, die geïnteresseerd is in gedrag en ontwikkeling van het opgroeiende kind.
- Productinformatie
Binding : Paperback
Distributievorm : Boek (print, druk)
Formaat :
161mm x 231mm
Aantal pagina's :
135
Uitgeverij :
Praktijk Bewegenderwijs
ISBN :
9789462286818
Datum publicatie : 08-2015
- Inhoudsopgave
Inhoudsopgave Voorwoord Inleiding 1 De ontstaansgeschiedenis van de psychomotorische kindertherapie in Nederland 2 De neurobiologische ontwikkeling van het brein en het gedrag 2.1 De neurobiologische ontwikkeling van het brein: anatomie en fysiologie 2.1.1 De anatomie van het brein en de functie van de hersengebieden Het reptielenbrein Het zoogdierenbrein Het mensenbrein Linker- en rechterhersenhelft Afstemmen: kinderen leren om hun beide hersenhelften te verbinden 2.1.2 De fysiologische werking van de hersenen Neurale netwerken Complex dynamisch systeem 2.1.3 Ervaring vormt ons brein 2.2 Gedrag en het OGM-model 2.2.1 Het OGM-model 2.2.2 Variatie in gevoeligheid voor omgevingsinvloeden 2.2.3 Beperkingen, belemmeringen en gedragsproblemen 2.2.4 Basisbehoeften voor een gezonde ontwikkeling Drie stadia Praktijkruimte als onderdeel van kindmilieu 2.3 Neurobiologie en het Milieu (OGM) 3 Gedragscomponenten 3.1 De biologische gedragscomponent Fysische processen Chemische processen Fysiologische processen 3.2 De sensorische en motorische gedragscomponent 3.2.1 De sensoriek Ritme Prikkelverwerking Autisme en waarneming 3.2.2 De motoriek 3.2.3 Sensomotoriek en handelingsbetekenissen 3.2.4 Psychologie van het lichaam 1. Lichaamsplan en zelfplan 2. Zelfkennis: lichaamsbesef en zelfbesef 3. Zelfbeeld: lichaamsidee en zelfidee Onderwijs Psychomotorische kindertherapie Bijlage 1: Praktische aandachtspunten sensorische gevoeligheid Bijlage 2: Ontwikkelingsmijlpalen motoriek 3.3 Emotionele gedragscomponent 3.3.1 Emotie versus gevoel 3.3.2 Basisemoties 3.3.3 Het proces van emotieregulatie op celniveau 3.3.4 Het proces van emotieregulatie in het brein Hyper-arousal: actief overlevingsmechanisme Hypo-arousal: passief overlevingsmechanisme Fysieke waarneembare signalen en arousal niveau 3.3.5 De emotieregulatie vanaf de geboorte 3.3.5.1 De invloed van interacties van ouder en kind op de affectregulatie 3.3.5.2 De bouwstenen van de gehechtheidsontwikkeling 3.3.5.3 Gehechtheidsvormen 3.3.5.4 Hechtingsontwikkeling en psychomotorische kindertherapie Bijlage 3: Emotionele ontwikkeling van het kind Bijlage 4: Hechtingsblokken van Truus Bakker 3.4 De cognitieve gedragscomponent 3.4.1 Mentaliseren 3.4.2 Geheugen en herinnering De werking van het geheugen en herinneringen Invloed van ernstig trauma op geheugen en gedrag Invloed van chronische stress op geheugen en gedrag Geheugen, mentale modellen en gedrag 3.4.3 Het belang van taal Communicatie bij jonge kinderen en bij kinderen met ASS 3.4.4 Executieve functies 3.4.5 Leerstrategie volgens Pijning Bijlage 5: De spraak- taalontwikkeling van het kind 3.5 De sociale gedragscomponent 3.5.1 De sociale ontwikkeling 3.5.2 Sociale interactie volgens het model van Leary Aangepast of onaangepast gedrag 3.5.3 ToM Bijlage 6: Sociale ontwikkeling van het kind 3.6 De functie van het spelgedrag Spel en gedragscomponenten Spelontwikkeling Bijlage 7: Spelontwikkeling 3.7 Totale ontwikkeling van het kind (0-5) uitgaande van de hechtingsblokken Betekenis van de theorie voor de psychomotorische kindertherapie 4.1 Korte samenvatting van de theorie 4.2 Therapiestappen 1. Regulatie 2. Relatie 3. Gedragsverandering 4. Transfer Bibliografie
- Reviews
(0
uit 0 reviews)
Wil je meer weten over hoe reviews worden verzameld? Lees onze uitleg hier.