Samenvatting
Wat ervaart een kind wanneer het pas geboren is? Waarom kunnen wij ons niets meer herinneren uit onze eerste levensjaren? Is het verstandig om een kind tegelijk verschillende talen aan te leren? Wat kan je ondernemen tegen pestgedrag? Klopt het dat de puberteit op steeds jongere leeftijd begint? Is blijvende groei mogelijk in de volwassenheid? Bestaat er zoiets als een mannelijke menopauze? Valt er iets te doen tegen de cognitieve achteruitgang bij het ouder worden? Psychologie van de levensloop behandelt dergelijke vragen in een systematisch overzicht van hoe de mens evolueert van de wieg tot het graf. In tien hoofdstukken licht de auteur de hele levenscyclus door. In elke levensfase krijg je een beeld van de belangrijkste ontwikkelingen op het vlak van motoriek, lichaamsbeleving, cognitie, sociaal en emotioneel leven en toekomstverwachtingen. De auteur verzamelt de belangrijkste theoretische inzichten uit het vakgebied en illustreert die met herkenbare voorbeelden en observaties uit het alledaagse leven. Pol Craeynest was vele jaren al s docent verbonden aan de bacheloropleidingen toegepaste psychologie en sociaal werk in de hogescholen van Brussel en Kortrijk. Voordien werkte hij als wetenschappelijk medewerker aan de faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen van de KU Leuven. Hij is auteur van meerdere handboeken op het vlak van gedragswetenschappen. Van hem verschenen eerder bij Acco: Onze genen. Handboek menselijke erfelijkheid (2011), Sociale psychologie: een inleiding (2016) en Algemene psychologie: een inleiding (2017). Psychologie van de levensloop: inleiding in de ontwikkelingspsychologie is een grondige herwerking van een eerdere editie uit 2013.