Fragment
Meest gestelde vragen in management overleg en rapportages
Het boek heeft de specifieke leerdoelen die gekoppeld zijn aan de zeven meest gestelde vragen tijdens projectmanagent overleg en rapportages zoals:
1. Leveren we meer of minder werk op dan we origineel hebben gepland?
2. Wanneer leveren we het project op?
3. Is het project – in de huidige fase – binnen of buiten het goedgekeurde budget?
4. Wat zijn de kosten van de nog uit te voeren werkzaamheden?
5. Wat zijn de geprognosticeerde kosten van het project aan het einde van het werk?
6. Hoeveel en welke onderdelen zitten boven c.q. onder het budget?
7. Wat zijn de belangrijkste oorzaken voor de afwijkingen in tijd en kosten?
Deze vragen worden in dit boek uitgebreid ontvouwd en geduid. Maar er is meer!
Fundamentele kennis van projectbeheersing
De fundamentele concepten, processen, tools en technieken die we nodig hebben voor effectieve projectbeheersing ontvouwen zich in Earned Value Management (EVM), ook wel Gerealiseerde waarde-methode genoemd, en is wereldwijd de meest gebruikte methode voor het beheersen van projecten in tijd, geld en scope. EVM is een projectmanagement beheersysteem dat voorziet in het op tijd genereren van accurate, consistente, betrouwbare en voorspelbare managementinformatie die op alle niveaus een weergave geeft van de performance van een project.
Earned Value management systems bestaan uit een 32-tal criteria die dienen te worden gevolgd, als je in aanmerking wilt komen voor contracten voor het Departement van Defensie van de Verenigde Staten. Ik denk niet dat het zo moeilijk is om deze 32 systeemcriteria te implementeren, maar dan gaat het werkelijk om heel omvangrijke projecten met even zo grote projectteams. Ik heb de ervaring dat voor minder grote projecten niet alle 32 criteria nodig zijn en dat er tien het meest relevant zijn. Deze heb ik de tien pilaren van mijn EVM genoemd. Ook heb ik de benaming, vertaling en de interpretatie naar mijn eigen inzicht gebruikt zonder de integriteit van de oorspronkelijk systeemcriteria aan te tasten. Hieronder zie je de benamingen van deze tien pilaren.
1. Complete werkomvang definiëren
2. Definiëren wie wat maakt
3. Projectplanning maken voor het hele project
4. Werkbegroting voor alle onderdelen
5. Voortgangssysteem meten en vergelijken
6. Bepalen basislijn en voortgang
7. Registreren kosten gelijk aan opbouw budgetten
8. Monitoren verschil geplande voortgang en kosten ten opzichte van baseline
9. Analyseren verschillen tijd en geld, maatregelen nemen indien nodig
10. Wijzigingen werkomvang direct verwerken
Ook het nut en noodzaak van deze tien pilaren worden uitgebreid omschreven, behandeld en toegelicht in dit boek.
Het boek bestaat uit 474 pagina’s met talrijke illustraties en 20 meekijk instructie video’s.
×