Samenvatting
Hogere verwachtingen op het vlak van leerlingenuitkomsten (via het R-OK), in combinatie met snelle technologische en onderwijskundige vernieuwingen, hebben een diepe impact op het lerarenberoep. Ook de school zelf als leef- en werkomgeving is voortdurend in beweging. Komt daar nog de superdiverse sociaal-culturele achtergrond van de leerlingen bij. Hoe kun je een beleid voeren dat voor elk personeelslid in de school zin heeft, maar uiteindelijk de resultaten van de leerling ten goede komt? Een leven lang leren is noodzakelijk om op al die snel wijzigende uitdagingen een antwoord te bieden. Vanuit nieuwe inzichten over professionalisering hebben de auteurs de eerste editie van dit boek herwerkt. In het kader van een geïntegreerd personeelsbeleid en interne kwaliteitszorg wordt van elke organisatie verwacht dat ze werk maakt van professionalisering. Dat is geen individuele aangelegenheid, maar een zaak van het hele schoolteam, om zo voortdurend kwaliteitsvol onderwijs te kunnen bieden. Het is dan ook belangrijk om directeurs, beleidsmedewerkers en leraren aan te spreken op hun verantwoordelijkheid. Professionalisering, als het geheel van activiteiten die onderwijsprofessionals vaardiger moeten maken in hun job, krijgt daardoor de volle aandacht die het verdient. De school als ‘professionele leergemeenschap’ plaatsen de auteurs iets uitdrukkelijker op de voorgrond, net als de zoektocht naar het effect van professionalisering. Het doel van deze tweede editie blijft hetzelfde: de nodige handvatten bieden om een doordacht professionaliseringsbeleid te ontwikkelen of aan te passen. Het boek start met vijf bouwstenen van professionalisering. Zonder die vijf bouwstenen geen goed professionaliseringsbeleid. Daarna wordt stap voor stap uitgelegd hoe je een goed professionaliseringsbeleid kunt vormgeven en evalueren. Het boek besluit met een aantal mogelijke vormen van professionalisering en enkele tools die kunnen helpen bij het opstellen van het plan.